Bilhistorisk Tidsskrift NR. 50 - FORÅR 1977 side 7 |
Germain 18/22 hp |
Hvis vi klassificeret egentlige veteranbiler som vogne der er bygget før
afslutningen af første verdenskrig, så er der desværre kun bevaret ganske
få i Danmark. Når alt regnes med, tre- og firehjulede, vel en 20-25
stykker (hvad der findes ud over dette antal er indført til museer osv. i
nyere tid). Det er ikke fordi udlandet har plyndret os særligt for denne
kategori; der har simpelt hen ikke overlevet flere. I stærk modsætning til
fx. i Norge og Sverige. |
den til 1907. Vognen blev hentet på fabrikken i Belgien i 1909 og kørt hjem af sin første ejer, direktør Laurits Thomas Nielsen fra D.D.P.A. (Det Danske Petroleums A/S, senere Esso), i København, og indregistreret under K 204. Den blev afmeldt igen ved første verdenskrig, og så vidt det fremgår af papirerne blev den aldrig indregistreret igen, skønt L. T. Nielsen havde den endnu ved sin død i 1935, og hægede meget om den. Han købte så vidt vides heller aldrig nogen anden vogn. L. T. Nielsen var ungkarl og boede en årrække hos en ligeledes ugift søster, syerske Kirstine Nielsen, i Bovense mellem Nyborg og Kerteminde. Hos hende blev vognen da han døde. Da hun var 80 år, i 1951, forsøgte hun at overlade den til Kerteminde lokalmuseum, som ikke ville have den, og så solgte hun den i stedet til en ung slægtning, en søn af smed Jacobsen i Revninge. Hun forlangte og fik 20 kroner for den. |
Men så måtte han også love ikke at skille den ad. |