Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 50  -  FORÅR 1977     side    8

  
 

svejset lidt på indsugningsmanifolden og magneten omviklet, bestyrkede Ry Andersen i opfattelsen af at den i hele sit liv kun havde kørt få tusinde kilometer. Og efter overleveringen aldrig i vådt vejr. På en af chassisets traverser hang stadig i en stump snor de belgiske tolderes udførselssegl.
   Efter den gamle syerskes død flyttede en niece ind i huset. Hun fandt et gammelt fotografi af Germain'en, og dens sidelygter som lå på loftet.
   Men Laurits Th. Nielsen havde i tidens løb, uanset at han åbenbart ikke kørte i vognen, pudset og plejet den, og som sædvane var dengang, moderniseret den fortløbende. Den havde fået torpedo og vindspejl, elektrisk lys indlagt i gaslygterne, et nyt instrumentbræt med amperemeter og knap til en selvstarter, der dog aldrig var monteret. Heldigvis sad det oprindelige instrumentbræt uskadt bagved. Kalechen var ændret i flere etaper, og der var et sæt forlåger som vognen næppe har haft oprinde ligt. Moderniseringen var af påfaldende dårligere håndværk end de originale dele og kunne dermed nemt udskilles. Forlågerne syntes dog at høre så nøje sammen med karrosseriet at Ry Andersen i første omgang ikke ville røre dem. Siden blev de taget af, fordi det var usandsynligt at de

 

har siddet der siden 1909, omend de også er der på det gamle fotografi af vognen.
   På sine gamle dage blev L. T. Nielsen mærkelig, han begyndte at skille vognen ad og putte delene i silkepapir for at sende dem tilbage til fabrikken i Belgien. Det blev heldigvis ikke til noget.
   Mekanisk blev der altså stort set ikke rørt ved vognen, men på grundlag af

 

Herover det eneste kendte gamle billede af Germain'en. Bemærk fordørene og skærmenes facon. På næste side som den så ud, da Ry Andersen fandt den. Nu med torpedo og et andet vindspejl. 

enorm korrespondance med engelske specialister førte Ry Andersen Germain'en tilbage til den tidstypiske skikkelse. Fabrik-