|
ken eksisterede indtil for få år siden og fremstillede
jernbanemateriel. Det var ikke muligt at få oplysninger fra den, da den
blev bombet under anden verdenskrig. I 1957 var vognen kørende igen. Den
deltog i forskellige arrangementer, og kørte 4- 5000 kilometer, indtil
den i 1969 blev deponeret hos Åge Louring på Jysk Automobil Museum i
Gjern.
Ateliers Germain, Monceau-sur-Sambre, ved Charleroi, begyndte
at bygge biler i 1898, som en af de første fabrikker i Belgien. Det var
først under navnet Daimler- Belge, tocylindrede biler på Phoenix- |
|
Daimler licens, som måske igen grundede sig på
Panhard-Levassor patenter.
Forskellige modeller blev udviklet, og den første kædeløse
kom i 1905, og en af disse 14/20 hp har overlevet i England. (Nu solgt til
Australien). Firmaet lavede også svære lastbiler og busser. 14/20 var en
succes, også sportsligt, og det blev besluttet at lave en større udgave,
18/22 hp. Den havde en boring på 102 mm og 110 mm slaglængde. I
papirerne til den danske Germain står ganske vist målene på 14/20 hp
motoren, 92x110, en lille nedvurdering af den tids skattehestekræfter som
Ry |
|
Andersen gladeligt tilgav dens første ejer.
Den firecylindrede 18/22 blev lavet fra 1907, og med
forskellige ændringer til 1914, sideløbende med sekscylindrede modeller.
Den havde også sportslige successor, og nogle kædetrukne typer af den
deltog på belgisk side i Frankrigs grand prixer i 1907 og 1908.
Ved begyndelsen af første verdenskrig ophørte Germains
produktion af personbiler, fabrikken fortsatte med lastbiler og altså
senere med jernbanemateriel.
Germain nr. l, 1-cylindret bygget i 1898, og senere
tilbagekøbt af fabrikken, tilhører |
|