Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 50  -  FORÅR 1977     side    9

  

 

ken eksisterede indtil for få år siden og fremstillede jernbanemateriel. Det var ikke muligt at få oplysninger fra den, da den blev bombet under anden verdenskrig. I 1957 var vognen kørende igen. Den deltog i forskellige arrangementer, og kørte 4- 5000 kilometer, indtil den i 1969 blev deponeret hos Åge Louring på Jysk Automobil Museum i Gjern.
   Ateliers Germain, Monceau-sur-Sambre, ved Charleroi, begyndte at bygge biler i 1898, som en af de første fabrikker i Belgien. Det var først under navnet Daimler- Belge, tocylindrede biler på Phoenix-

 

Daimler licens, som måske igen grundede sig på Panhard-Levassor patenter.
   Forskellige modeller blev udviklet, og den første kædeløse kom i 1905, og en af disse 14/20 hp har overlevet i England. (Nu solgt til Australien). Firmaet lavede også svære lastbiler og busser. 14/20 var en succes, også sportsligt, og det blev besluttet at lave en større udgave, 18/22 hp. Den havde en boring på 102 mm og 110 mm slaglængde. I papirerne til den danske Germain står ganske vist målene på 14/20 hp motoren, 92x110, en lille nedvurdering af den tids skattehestekræfter som Ry

 

Andersen gladeligt tilgav dens første ejer.
   Den firecylindrede 18/22 blev lavet fra 1907, og med forskellige ændringer til 1914, sideløbende med sekscylindrede modeller. Den havde også sportslige successor, og nogle kædetrukne typer af den deltog på belgisk side i Frankrigs grand prixer i 1907 og 1908.
   Ved begyndelsen af første verdenskrig ophørte Germains produktion af personbiler, fabrikken fortsatte med lastbiler og altså senere med jernbanemateriel.
   Germain nr. l, 1-cylindret bygget i 1898, og senere tilbagekøbt af fabrikken, tilhører