Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 50  -  FORÅR 1977     side  10

  
 

nu E. Segers i Bruxelles. Den er fornemt restaureret og kører stadig på gløderørstænding. En 1899 wagonette står på et belgisk museum, og G. Mahy i Ghent har en 1900 Germain i sit museum. En spændende 2- cylindret 1902-model med lukket hvidlakeret karrosseri findes i Belgien, og som sagt var der en 14/20 hp chainless i England. Den blev for nogle år siden solgt til Markhams museum i Subiago, Vestaustralien. Endelig findes der foruden den danske 18/22 hp en stor 6-cylindret chainless fra 1909 på Musée d'Automobiles du Forez, Sury-le-Comtal i Frankrig. Alt i alt syv kendte overlevende eksemplarer af Germain.
   Den danske Germain har en sideventilet, firecylindret motor med T-hoved, dvs. en knastaksel på hver side, og er på 3.600 ccm. Hver cylinder for sig er boltet på aluminiums-krumtaphuset. Vandkamrene af smedet messing omkring cylindrene er fastgjort med påkrympede stålbånd. Karburatoren er af eget fabrikat, med to luftreguleringer og af flydertype. Den indstilles fast før start. Benzintanken ligger under forsædet og hastigheden reguleres ved at åbne mere eller mindre for indsugningsventilerne med et greb oven på rattet. Indsugningsluften opvarmes af udstødningsmanifolden.

Motorolien er under tryk fra udstødningsgassen, med fire drypsmøresteder og kontrolglas på instrumentbrættet. Eventuelt overskydende olietryk afspærres med en hane når motoren stoppes, så den ikke får for meget. Tændingen er med en Bosch DR 4 højspændingsmagnet. Der er 3 gear frem og l bak, i en lige kulisse, så der kun er frigear mellem første og bak. Håndbremsen virker på baghjulene og kobler selv motoren ud. Fodbremsen er på kardanen. Transmission med justerbar læder konuskobling på svinghjulet. Den cylindriske køler er af fabrikat Megevet, og remmen til aluminums-ventilatoren kan strammes med en excentrisk bøsning.
   Der er halveliptiske fjedre for og trekvarteliptiske bag.
   På instrumentbrættet en O. S. kilometer- tæller og et lommeur i holder. Med vognen fulgte et noget utæt boa constrictor horn, som måtte have slangen omviklet, og et lidt nyere firetonet fransk Testophone horn. Originalt sæt gaslygter, med et medtaget fransk gasværk, men et bedre tysk i reserve. Sidelygterne er til petroleum. Den grønne streg på venstre lygteglas, efter en forordning fra 1909, findes endnu. Og der er originalt værktøjssæt, lige ned til lappegrej, og enkelte reservedele.
   Da Ry Andersen fandt vognen var der

to kalecher, men kun noget af det oprindelige stativ, som måtte rekonstrueres. Fabrikatet af det lette karrosseri af aluminium er ukendt. Det er mørkerødt med en stærkere rød (zinnober) staffering. Men under den røde maling findes på baghjulene en sort lak med gule stafferinger. Indtrækket er rødt skind.
   Artillerihjulene er af fabrikat Michelin og vulstdækkene af størrelse 815 x 105. Hele herligheden vejer 1.150 kg.

                                                 or