Bilhistorisk Tidsskrift NR. 50 - FORÅR 1977 side 10 |
nu E. Segers i Bruxelles. Den er fornemt restaureret og
kører stadig på gløderørstænding. En 1899 wagonette står på et
belgisk museum, og G. Mahy i Ghent har en 1900 Germain i sit museum. En
spændende 2- cylindret 1902-model med lukket hvidlakeret karrosseri
findes i Belgien, og som sagt var der en 14/20 hp chainless i England. Den
blev for nogle år siden solgt til Markhams museum i Subiago,
Vestaustralien. Endelig findes der foruden den danske 18/22 hp en stor
6-cylindret chainless fra 1909 på Musée d'Automobiles du Forez, Sury-le-Comtal
i Frankrig. Alt i alt syv kendte overlevende eksemplarer af Germain. |
Motorolien er under tryk fra udstødningsgassen, med fire
drypsmøresteder og kontrolglas på instrumentbrættet. Eventuelt
overskydende olietryk afspærres med en hane når motoren stoppes, så den
ikke får for meget. Tændingen er med en Bosch DR 4 højspændingsmagnet.
Der er 3 gear frem og l bak, i en lige kulisse, så der kun er frigear
mellem første og bak. Håndbremsen virker på baghjulene og kobler selv
motoren ud. Fodbremsen er på kardanen. Transmission med justerbar læder
konuskobling på svinghjulet. Den cylindriske køler er af fabrikat
Megevet, og remmen til aluminums-ventilatoren kan strammes med en
excentrisk bøsning. |
to kalecher, men kun noget af det oprindelige stativ, som
måtte rekonstrueres. Fabrikatet af det lette karrosseri af aluminium er
ukendt. Det er mørkerødt med en stærkere rød (zinnober) staffering.
Men under den røde maling findes på baghjulene en sort lak med gule
stafferinger. Indtrækket er rødt skind. or
|