Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 50  -  FORÅR 1977     side  17

  

grunden til forsinkelsen egentlig var, hvilket ikke letteregjorde de undskyldninger, der nødvendigvis måtte komme. Benzintanken blev afmonteret og renset, og derefter har vognen aldrig voldt besvær. Helt igennem driftsikker og pålidelig, hvilket yderligere bestyrkes af at jeg dagligt brugte vognen gennem et års tid til og fra mit arbejde.
   Marchhastigheden kan holdes omkring de 75 kmt. Tophastigheden ligger vel omkring de 120 kmt - i kortere perioder.
   Den sidste større tur vognen var ude på var en sensommertur Danmark rundt i 1973. Med min kone Pernille kørte jeg i 14 dage fra København til Skagen og retur. Vi kørte fortrinsvis på biveje, tog så mange færgeruter som muligt og overnattede på kroer, hvor vi kunne finde dem. En dejlig tur i et meget hyggeligt køretøj.
   Sidst i januar 1977 - knapt 40 år efter min morfars erhvervelse af dette køretøj, havde jeg det beklagelige hverv på ejerens - min mormors - vegne at afmelde dette automobil hos politiet. Vægtafgiften på et sådant køretøj er ret voksen, specielt hvis man har flere end én af slagsen - derfor dette skridt. Vognen bliver foreløbig i sin garage under omhyggelig pleje og i stedet vil køreaktiviteten blive koncentreret om en 5-personers Buick Convertible årgang 1937,

som jeg er overbevist om vil kunne yderligere udbygge interessen, der gennem Chevrolet'en er blevet vakt til live hos mig for det at køre i ældre automobiler, med alt hvad der ligger i dette.

   

   

   

Blinklys i
afviservingen

Som forholdsvis nyt medlem af DVK har jeg forsøgt at låne nogle af de gamle Bilhistoriske Tidsskrifter for at orientere mig lidt om indhold m. v. for tidsskriftet, der i øvrigt efter min mening er et velredigeret skrift.
  I nummer 17 fra 1968 findes en udmærket artikel af HJB om Blinklys m. m., hvilken artikel giver mig anledning til at oplyse nedennævnte, idet der jo fortsat sker en udvikling, ligesom konstateringen af, at alle svenske veteranbiler, der deltog i Bornholm Rundt 1976, var forsynet med

de „hyggeligste" retnings visere, også giver mig anledning. Danske veteranbiler kan også godkendes med retningsvisere, hvori findes køretøjets sideblinklys, hvilket dog skal ske efter ansøgning i hvert enkelt tilfælde, hvorfor tilladelsen bliver meddelt for hvert enkelt køretøj, ligesom den modtagne tilladelse skal medbringes ved syn af køretøjet i anledning af, at sideblinklysene indrettes i retningsviserne.
   En evt. ansøgning indeholdende oplysning om køretøjets mærke, art og stelnr. sendes til Justitsministeriets Færdselssikkerhedsafdeling, Købmagergade 48, 1150 København K, hvorefter man (uden gebyr) som ejer af et veterankøretøj vil få tilsendt en skrivelse med oplysninger om, at køretøjet vil kunne godkendes med 1) „Sideblinklys i køretøjets retningsvisere, idet disse indrettes således, at de i udslået stilling blinker samtidig med for- og bagblinklys".
   Ydermere vil der givet i skrivelsen stå anført, at køretøjet kan godkendes med 2) „Forblinklys i køretøjets positionslygter, idet der indbygges pærer med 2 lysstyrker. Lygterne viser hvidt lys fremad" og 3) „Bagblinklys i køretøjets baglygter, idet der indrettes pærer med 2 lysstyrker. Lygterne viser rødt lys bagud".
                               Henning Jensen