|
grunden til forsinkelsen egentlig var, hvilket ikke letteregjorde de
undskyldninger, der nødvendigvis måtte komme. Benzintanken blev afmonteret
og renset, og derefter har vognen aldrig voldt besvær. Helt igennem
driftsikker og pålidelig, hvilket yderligere bestyrkes af at jeg dagligt
brugte vognen gennem et års tid til og fra mit arbejde.
Marchhastigheden kan holdes omkring de 75 kmt. Tophastigheden
ligger vel omkring de 120 kmt - i kortere perioder.
Den sidste større tur vognen var ude på var en sensommertur
Danmark rundt i 1973. Med min kone Pernille kørte jeg i 14 dage fra
København til Skagen og retur. Vi kørte fortrinsvis på biveje, tog så
mange færgeruter som muligt og overnattede på kroer, hvor vi kunne finde
dem. En dejlig tur i et meget hyggeligt køretøj.
Sidst i januar 1977 - knapt 40 år efter min morfars
erhvervelse af dette køretøj, havde jeg det beklagelige hverv på ejerens
- min mormors - vegne at afmelde dette automobil hos politiet. Vægtafgiften
på et sådant køretøj er ret voksen, specielt hvis man har flere end én
af slagsen - derfor dette skridt. Vognen bliver foreløbig i sin garage
under omhyggelig pleje og i stedet vil køreaktiviteten blive koncentreret
om en 5-personers Buick Convertible årgang 1937,
|
|
som jeg er overbevist om vil kunne yderligere udbygge interessen, der gennem
Chevrolet'en er blevet vakt til live hos mig for det at køre i ældre
automobiler, med alt hvad der ligger i dette.
Blinklys i
afviservingen
Som forholdsvis nyt medlem af DVK har jeg forsøgt at låne nogle af de
gamle Bilhistoriske Tidsskrifter for at orientere mig lidt om indhold m. v.
for tidsskriftet, der i øvrigt efter min mening er et velredigeret skrift.
I nummer 17 fra 1968 findes en udmærket artikel af HJB om Blinklys
m. m., hvilken artikel giver mig anledning til at oplyse nedennævnte, idet
der jo fortsat sker en udvikling, ligesom konstateringen af, at alle svenske
veteranbiler, der deltog i Bornholm Rundt 1976, var forsynet med
|
|
de „hyggeligste" retnings visere, også giver mig anledning. Danske
veteranbiler kan også godkendes med retningsvisere, hvori findes
køretøjets sideblinklys, hvilket dog skal ske efter ansøgning i hvert
enkelt tilfælde, hvorfor tilladelsen bliver meddelt for hvert enkelt
køretøj, ligesom den modtagne tilladelse skal medbringes ved syn af
køretøjet i anledning af, at sideblinklysene indrettes i retningsviserne.
En evt. ansøgning indeholdende oplysning om køretøjets
mærke, art og stelnr. sendes til Justitsministeriets
Færdselssikkerhedsafdeling, Købmagergade 48, 1150 København K, hvorefter
man (uden gebyr) som ejer af et veterankøretøj vil få tilsendt en
skrivelse med oplysninger om, at køretøjet vil kunne godkendes med 1) „Sideblinklys
i køretøjets retningsvisere, idet disse indrettes således, at de i
udslået stilling blinker samtidig med for- og bagblinklys".
Ydermere vil der givet i skrivelsen stå anført, at
køretøjet kan godkendes med 2) „Forblinklys i køretøjets
positionslygter, idet der indbygges pærer med 2 lysstyrker. Lygterne viser
hvidt lys fremad" og 3) „Bagblinklys i køretøjets baglygter, idet
der indrettes pærer med 2 lysstyrker. Lygterne viser rødt lys bagud".
Henning Jensen
|
|