|
Reo 1930 lastbilen har fået hastigheds- grænsen sat en
kilometer op - til 25 kmt! Fotograferet ved exportmarkedet i Kolding.
betænker at en AA vel kunne fås for om- kring det halve.
I 1936 var 1928 AA'en nedslidt og blev afløst af en Bedford
lang model. Netop i 1935/36 kom Bedford med nye modeller i tre
størrelser, lille model der lastede 1850 kg og havde enkeltmontering på
baghjulene, mellem model, last 3500 kg og med tvillinghjul, lang model,
last 4500 kg også med tvillinghjul. Motoren var 6-cylindret topventilet
til benzin, vel fandtes der diesel i trediverne, men næsten kun i tyske
mærker som MAN, Krupp og Büssing. Til Bedford'en blev koblet en DAPA
firehjulet påhængsvogn, last 2700 kg. Midt i trediverne blev
påhængsvogne almindelige, DAPA i Åbenrå fremstillede flere typer med
last op til 4000 kg, alle med enkeltmontering. På samme tid skiftede
også „mærkebilledet", amerikanerne blev om ikke trængt i
baggrunden, så noget man så sjældnere på de danske landeveje. Af al-
|
|
mindelige europæiske mærker var først og
fremmest Bedford, Opel, Volvo og ikke mindst vor egen Triangel.
I 1937 var den gamle REO nedslidt, HM havde haft de
bedste erfaringer med mærket og besluttede at købe en ny REO type
Speed Wagon, frit oversat „hurtigløber". Denne vogn blev
leveret fra Århus. Betragter man billedet af denne amerikaner, |
|
bemærker man forkromet kofanger med
forkrøpning, navkapsler og elegant forkromet kølerparti, næsten i
stil med en personvogn. Denne REO repræsenterede mellemvægteren af
amerikanske lastbiler. Forfatteren erindrer køreture i sine
drengeår i to International'er af samme størrelse og årgang som
REO'en. Motorrummet i disse amerikanere var tilstrækkeligt stort
til at |
|
|