|
rumme den overlegne
sideventilede benzinmotor, således at der ikke skulle inddrages
plads i førerhuset til motorens bageste del. De lange Bedford'er
fra samme tid var derimod det, man dengang kaldte „halvtram-
bus", det betød, at motoren gik et stykke ind i førerhuset,
og der var skærmet af en stålpladekasse. I den lille engelske Ford
Bulldog optog motoren det meste af pladsen i førerhusets midte.
Triangel lavede også nogle modeller helt uden „snude" i
tredivernes første halvdel. Naturligvis var kørselskomforten
størst i de lastbiler, hvor føreren ikke skulle dele plads med
motoren. |
|
I 1933 var HM flyttet fra Høkelbjerg til
Christiansfeld, hvor han byggede villa ved hovedvej 10 lige nord for
den gamle historiske bymidte. Da beliggenheden gav mulighed for
benzinsalg, blev HM Gulf-forhandler, samtidig afstod han ølhandelen.
For en seriøs vognmand i trediverne var det utænkeligt, at
lastbilerne overnattede under åben himmel, derfor blev der også
bygget garage til bilerne og halvtag til påhængsvognene.
I slutningen af trediverne var HM godt kørende, to
næsten nye biler med to firehjulede påhængsvogne og en hel del
fast kørsel med kreaturer. I 1939 skete den |
|
|
Bedford 1936.
katastrofe, der skulle sætte dybe spor i år fremover, det tredje
riges ekspansionsbestræbelser begyndte for alvor. HM sikrede sig dæk og
motorolie og havde et pænt lager, da tyskerne besatte Danmark den 9.
april 1940. Snart ophørte benzinforsyningen og Gulf-tanken tømtes. Ville
man køre, måtte man montere gasgenerator, og det kunne ske efter
bevilget ansøgning til myndighederne.
Selv om det kun er tredive år siden man døjede med gengas
som drivkraft, er det et fåtal af nutidens chauffører og mekanikere, der
har haft problemerne med „kakkelovnene" inde på livet. HM og hans
chauffører måtte køre med generator i mere end fem år. REO'en og
Bedford'en fik monteret generator i ladets forreste venstre hjørne, men
generatorerne måtte som tilbehør have filtre og gaskølere. Filtrene
monteredes foran forakslen og gaskølerne foran den normale køler.
Gengassen blev fremstillet ved opvarmning af træ i generatoren, når træ
opvarmes uden at luftens ilt får adgang til det opvarmede træ, bryder
det ikke i brand, og brændbare gasser kan uddrives af træet. Bøg var
den bedst egnede træsort til
|
|