|
mening, om man da i det hele taget kan tale om
skønhed hvad angår lastbiler.
I 1962 købte HM sin sidste lastbil, en MAN. Dette
mærke skulle efter sigende have en særlig blød motorgang grundet
forbrændingskamrenes særlige udformning. Måske forpligter det
faktum, at det var hos Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg (fork.
MAN) at dieselmotorens vugge |
|
stod, idet det var her
Rudolph Diesel foretog forsøg med sin motor i begyndelsen af dette
århundrede.
I 1968 solgte HM sin vognmands forretning til sin
chauffør gennem 24 år, Knud Larsen, Christiansfeld. Dog fortsatte
HM i fem år hos Knud Larsen som en slags speditør med at sikre
kreaturlaster, som stadig er forretningens speciale. |
|
|
Fargo var (er?) lige som DeSoto et andet navn for Dodge,
når det galder lastbiler. Til venstre en engelsk Fargo 1946 med Perkins
dieselmotor. Til højre øverst en amerikansk Fargo 1947. Og ved siden af
den en Scania Vabis 1951 og en engelsk Fargo af samme årgang. Dengang
skulle lastbiler med påhængsvogn på førerhusets tag have en indvendig
belyst gul trekant, der var klappet op når påhængsvognen var tilkoblet.
Nedenunder Volvo Viking 1966 og M.A.N. 1962.
De velholdte mørkeblå lastbiler er nu borte fra garageanlægget på
Kongevej i Christiansfeld. Men garagen huser stadig biler, Ellegård og
Jens Thomsen lejer huset til deres A Ford'er med mere, og snakken mellem
vært og lejere om hine tiders biler afbryder undertiden
restaureringsarbejdet.
P. E. Hansen
|
|