|
Siden sidst
(fortsat fra side 22)
Initiativtageren til Vestjyske Motorveteraner i Esbjerg, Eigil Engmann,
har fået sin Ford V8 1932 færdigrestaureret. Oplysningen har vi fået
fra dagbladet Vestkysten, hvis motormedarbejder nu næppe kan være
indehaver af et førerbevis, da han forklarer styretøjets træghed med at
„dét er fra før hydraulikken blev opfundet". - - - Hanne Gråe
har fået en FIAT 500 C der skal sættes i stand til dagligt brug. - - -
Via fotohandler Løvstad i Herning er vi kommet i forbindelse med
forhenværende fotograf J. A. C. Laursen, manden med det pudsige Magnet
køretøj på bagsiden af BhT nr. 50. Laursen er i dag 82 'år, og han
fortæller at han fik sin Magnet 24. november 1921 som brugt, i bytte for
en NSU, men den var meget slidt og mekanikeren havde mere fordel af den
end Laursen. Han beholdt den kun godt et halvt år og byttede den så til
en Indian 7/9. Magneten var indregistreret som motorcykel med sidevogn,
selv om den i brug var som en to-personers bil. Den blev startet med et
håndsving på tappen i kædehjulet på højre side under tanken. På
siden ind mod vognen var der et vingehjul til køling af hver cylinder
Laursen mener at have hørt i 1922 at der kun var tre Magnet-køretøjer i
landet.
|
|
Talbot "Ten"
Niels Palnum i Nykøbing Mors er ved at restaurere et
uopklaret mysterium, men måske er der et DVK-medlem som kan opklare
det. Vognen er en Talbot "Ten", købt uden papirer. Men
med lidt detektivarbejde er der fremskaffet papirer som siger at den
er fra 1938, og indregistreret første gang i 1949, vist nok på
Frederiksberg. Den skal have gået en del år på Mors, men det spor
Palnum kunne følge gennem sælgeren endte blindt hos en mekaniker i
Køge.
Årgangen 1938 passer meget godt med chassisnummeret
6451, men i følge British Motors gamle importbøger blev der ingen
"Ten" indført i Danmark før krigen. Der var ganske vist
tre i ordre 1938-39, men de blev alle annulleret, og den eneste
engelske Talbot der overhovedet kom dengang var en grøn 3-liters
saloon. Det var en kamoufleret Humber. Hvor er den forresten henne?
Sidst kendte ejer var i 1968 daværende DVK-medlen Sverre Bay,
|
|
men den skal være
averteret til salg for nogle år siden.
Efter krigen indførte British Motors 33
"Ten", men ingen af dem passer chassis- nummer med Palnums.
Mysteriets anden del er navnet. På såvel køler
som hjulmøtrikker og en nummerplade i motorrummet står kun SUNBEAM.
Da Rootes Group overtog både Sunbeam og engelsk Talbot i 1935
resulterede det blandt andet i at de ny modeller kun hed Talbot,
indtil de fra 1939 hed Sunbeam- Talbot. Men navnet Sunbeam blev
brugt på enkelte eksportmarkeder for at undgå karambolage med det
franske mærke Talbot.
Og tredje del af mysteriet er karrosseriet.
"Ten" kom oprindelig som en to-dørs pillarless,
stumprumpet saloon, en firepersoners tourer med nedskårne døre, og
en drophead coupé der ser betydeligt anderledes ud end den her. Fra
39 blev saloonen
|
|
|