Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 53  -  VINTER 1977     side    5

     
 

l bak. Halv elliptiske fjedre for og bag. Fodbremsen virker på kardanen, håndbremsen på baghjulene. De originale stålartillerihjul er 760 x 90, desværre er kun reservehjulet bevaret, men de hjul den nu kører på er en rimelig erstatning for de nærmest uopdrivelige 760 x 90. Derimod er den strivrede bemaling uacceptabel, forhåbentlig bliver den snart ændret.
   Humberen kostede som ny 11.500 kroner på gaden - det var ikke billigt, på samme tidspunkt kunne man have fået et par Ford-vogne eller tre for det. Selvsagt har Humberen stået stille i lange perioder, alligevel er det forbavsende at den til dato ikke har rundet de 54.000 miles. Senest blev den synet og godkendt 18. august i år, efter ikke at have været på plader siden 1968.
    Humber genoptog bilproduktionen i 1919 med to modeller der kun var svagt ændret i forhold til før krigen, 10 hp og 14 hp. Året efter fik begge modeller boringen øget lidt, 10 hp blev til 11.4 hp. I 1923 fik begge motor størrelser toppen ændret, med topstillet indsugning og sidestillet udstødning, hvad så alle Humber modeller havde indtil de atter blev rent sideventilede i 1933. Igen i 1926 blev boringen forøget lidt, men i 1927 var 1.7 liters modellen forsvundet fra modelpro-