Bilhistorisk Tidsskrift NR. 53 - VINTER 1977 side 11 |
Danske veteranbiler |
I artiklen i BhT nummer 50 om Germainen skrev jeg at
der kun er bevaret 20-25 danske veteranbiler. Forstået som vogne der har
været her i landet fra ny eller næsten ny og som er fra før
afslutningen på første verdenskrig. Jeg har siden forsøgt at lave en
lille opgørelse, og tallet viser sig at være en smule for
pessimistisk. |
teriale, omend kilden ikke er helt præcist angivet. I
programmet til KDAK's jubilæumsveteranbilløb i 1951 er der en artikel om
Hammelvognen, formentlig forfattet af afdøde Vagn Loft, eller muligvis af
J. D. Scheel. Der citeres dels hvad der betegnes som en „samtidig
teknisk beskrivelse" for følgende: „Hr. H. U. Johansen kom i 1872
til fabrikant Hammel, der fabrikerede gasmotorer. Hammel havde hørt fra
udlandet at der fandtes vogne, der gik ved flygtige olier. Hr. Johansen
havde i Odense eksperimenteret med gasolinmotorer og også fået dem til
at gå." Og så følger den tekniske beskrivelse. |
Christian IX til hest og måtte dreje af, ned i en grøft,
så smal var pladsen, og kongen så meget forbavset efter os. - Nå, op af
grøften kom vi og mødte bl. a. senere en bondemand med sin vogn. Hesten
var ved at få ligfald ved synet af vor vogn, men bonden holdt an, drejede
hesten med front mod bilen, idet han sagde: - Stå stille - og væn dig
til fremtidens køretøj. Han må have været en fremsynet mand." |