Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 53  -  VINTER 1977     side  13

     
 

synliggjort at det er en Christiansen-vogn, selv om der ikke findes noget navn på den. Blandt de vigtigste indicier skal være at den rummer en meget dansk forvirring af metrisk mål og Whitworth-gevind.
   På grund af findestedet blev vognen kaldt Sukkerhusvognen. I eftersommeren 1957 var restaureringsarbejdet så vidt fremskredet at den daværende redaktør af Meddelelser til Medlemmerne telefonisk blev indbudt til at overvære starten af en af Danmarks ældste motorer - en lørdag. Lørdag eftermiddag holdt et antal velholdte automobiler af forskellige årgange uden for et nyt hus på en lille vej. En halv snes herrer forsvandt ind i huset, hvorfra der en time senere lød et højst mærkeligt spektakel. Gennem et kældervindue til vejen var der stukket en slange, som udsendte en tydelig og stinkende røg.
   Ved de omtalte herrers ankomst havde husets ejer budt velkommen med et styrkemiddel og gjort opmærksom på de farer, deltagerne skulle møde. Alle erklærede dog at de ville være med, og en efter en blev de lukket ned i kælderen, et hobbyrum på 4x6 meter, fyldt med reoler med tidsskrifter, osv. Med sikker hånd fylder Bent Mackeprang benzin i en dåse, der anbringes i en højere position end den bitte motor. Første konservator (Tønnes Pedersen)

 

ordner kølerproblemet, en slange fra kælderhanen lod vandet passere om motoren gennem dens kølekappe med rundløb til en spand. På tegnet „.klar" griber Mackeprang en kæmpe bjørneskindshandske til højre hånd, og med et par elegante cirkelbevægelser i det specielt ny-fremstillede ekstra svære starthåndtag sættes motoren i gang. Først kommer der et par små,

  Age Lourings Vivinus.


spæde hik, senere en regelmæssig tikken, og til sidst, takket være første konservators „ventilbevægelser" med tommelfingeren, arbejder motoren med en jævn rytme, alt imens klubbens formand (O. T. Neel) iv-