|
Landbrugsmuseets Olds før den blev sendt til
restaurering hos GM i København i 1938.
kemaskine) var ansat som ingeniør hos H. C. Christiansen og
fortalte i 1946 Politikens motorjournalist Walther Næsh, at den
cabriolet der kendes fra forsidebilledet på DTM's årbog 1971, blev
leveret på bestilling af en bagermester på Frederiksberg, som
udtrykkeligt forlangte kaleche på for
|
|
at den skulle være finere end den vogn af samme type
som Ole Olsen kort forinden havde fået. Det var i følge Mathiasen
i årene 1901-02. Ole Olsen fortæller selv i sine erindringer at
han fik en automobil „bygget sammen" af Christiansen i Store
Kongensgade i 1899, og den blev leveret 1900. Vognen blev brugt i
Malmø, hvis Tivoli Ole Olsen drev fra 1898 til 1901. Ole Olsen
fortæller at han fik sin anden vogn, en Olds, i København i 1903.
Den |
|
|
eksisterer der et fotografi af, men der findes ikke noget
kendt fotografi af Ole Olsen med Malmø-vognen, og heller ingen forklaring
på at han skulle have beholdt den, eller hvordan den senere er kommet til
DTM.
OLDS
I alder kommer dernæst tre bevarede Olds "Curved Dash". I det
hele taget en vogn der verden over er bevaret forbavsende mange af.
Olds-importøren Dansk Automobil & Cyclefabrik (altså H.
C. Christiansen) udgav i 1902 en dansksproget „brugsanvisning" på
18 sider (uden illustrationer) til Curved Dash Oldsen, verdens første
virkelig massefremstillede, billige bil. „Skal man bedømme en
'Oldsmobile'," indleder bogen, „må man først vide at den er
frugten af 15 års erfaring i fabrikationen af benzinmotorer og mere end
10 års gennemtænkte forsøg på at fremstille et benzinkøretøj (begge
dele turde være svagt overdrevet. Red.), og at hver enkeltdel er
afprøvet før dens indsætning i maskinen, og at hver motor er undersøgt
af to sagkyndige, som begge har måttet afgive en skriftlig erklæring om
dens beskaffenhed."
Det anbefales at man undersøger maskinen samtidig med at man
gennemlæser
|
|