|
bogen. Når en del af karrosseriet er
fjernet, „iagttager
man en kvadratisk ramme, som bærer vognen, og med hvilken alle maskinens
arbejdende dele er forbundne. Motoren er befæstet på denne ramme for og
bag, og det et en enkeltcylinder-motor på 6 hk. Til højre er
benzinbeholderen, der tager omtrent 16 potter, når den er fyldt til l
tomme fra randen."
Næste afsnit handler om forberedelser til kørslen og hvor
der skal smøres og hvor mange dråber olie der skal hældes i de
forskellige smørekopper, Derefter den praktiske brug; meget letfatteligt
beskrives de forskellige håndtags brug. „Går man i stå opad bakke,
skal man sætte udvekslingsstangen ud af arbejde og holde igen på vognen
med bremsen, idet man lader vognen gå baglands ned til bakkens fod, før
man på ny sætter i gang."
Derefter tre kapitler om „Hvorledes man indstiller
motoren," „Hvad. der er at gøre, hvis motoren ikke vil
arbejde" og „Andre vink". Sidste afsnit hedder „Man skal
aldrig":
„Man skal aldrig hælde vand i benzinbeholderen eller
benzin i vand beholderen."
„Man skal aldrig foretage reparationer uden at skrive til
fabrikken. Vi kender den slags reparationer."
„Man skal aldrig sende bud efter en |
|
såkaldt sagkyndig. Vi kender den slags sagkyndige.
Send hellere bud efter en gasmotormand."
„Man skal aldrig lade sin Oldsmobile løbe 25 mil den
første dag. En ung hest lader man dog ikke løbe 2-3 mil, før man |
|
Landbrugsmuseets Olds blev efter en alvorlig Motorreparation
på Teknisk Museum køreklar,
|
|
|