Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 53  -  VINTER 1977     side  18

     
 

bogen. Når en del af karrosseriet er fjernet, „iagttager man en kvadratisk ramme, som bærer vognen, og med hvilken alle maskinens arbejdende dele er forbundne. Motoren er befæstet på denne ramme for og bag, og det et en enkeltcylinder-motor på 6 hk. Til højre er benzinbeholderen, der tager omtrent 16 potter, når den er fyldt til l tomme fra randen."
   Næste afsnit handler om forberedelser til kørslen og hvor der skal smøres og hvor mange dråber olie der skal hældes i de forskellige smørekopper, Derefter den praktiske brug; meget letfatteligt beskrives de forskellige håndtags brug. „Går man i stå opad bakke, skal man sætte udvekslingsstangen ud af arbejde og holde igen på vognen med bremsen, idet man lader vognen gå baglands ned til bakkens fod, før man på ny sætter i gang."
   Derefter tre kapitler om „Hvorledes man indstiller motoren," „Hvad. der er at gøre, hvis motoren ikke vil arbejde" og „Andre vink". Sidste afsnit hedder „Man skal aldrig":
   „Man skal aldrig hælde vand i benzinbeholderen eller benzin i vand beholderen."
   „Man skal aldrig foretage reparationer uden at skrive til fabrikken. Vi kender den slags reparationer."
   „Man skal aldrig sende bud efter en

 

såkaldt sagkyndig. Vi kender den slags sagkyndige. Send hellere bud efter en gasmotormand."
   „Man skal aldrig lade sin Oldsmobile løbe 25 mil den første dag. En ung hest lader man dog ikke løbe 2-3 mil, før man

 

Landbrugsmuseets Olds blev efter en alvorlig Motorreparation på Teknisk Museum køreklar,