|
tes den ved auktion i Vejen til landbrugs museet,"
skrev inspektør Hansen. Efter forlydende fik den hammerslag ved 25
kroner. Han lader sit brev ledsage af to fotografier af vraget og beklager
at Landbrugsmuseet ikke kan bære bekostningen ved at transportere vognen
til restaurering i København med jernbane.
„Såfremt det meget ærede selskab måtte se sig i stand
til at bistå Landbrugsmuseet ved denne sag, udbeder jeg mig meddelt,
hvornår vognen ønskes sendt, og hvorledes sendingen skal
adresseres," slutter museumsinspektøren. Og fungerende
administrerende direktør Åge C. Jensen svarede at firmaet med glæde vil
påtage sig opgaven, og at vognen skal adresseres til Nørrebros Station.
I 1966 tilbyttede Danmarks Tekniske Museum sig
Landbrugsmuseets Olds for en plov, og der var vist også noget med
assistance med istandsættelse af en Ford T.
Imidlertid har General Motors International også selv en
Curved Dash Olds. Den blev i mange år plejet og kørt af vort tidligere
medlem Harald Anton Knudsen. GM har fået den så tidligt som i 1926.
Ifølge overleveringen skulle den stamme fra en tandlæge Frederik
Dolleris og være den første selvejerbil i Frederikshavn. Det er
imidlertid ikke rigtigt. Frede- |
|
rikshavns første bil var ganske
vist en Olds, men den havde et andet motornummer, og Dolleris' Olds
havde et helt tredje nummer. Endelig er der så Andersen &
Martinis Olds, der i hvert fald stammer fra nord for Limfjorden.
Firmaet købte den omkring 1950 af Sæby Motor Co. |
|
Esso brugte GM's Olds og Harald
Knudsen til en film om hvordan man i bilens barndom fik benzinen på
apoteket og olien hos købmanden.
|
|
|