|
Læge Segels Opel Doktorwagen, at dømme efter børnenes alder
fotograferet omkring 1910. Bemærk dørene.
OPEL
Samme firmas Opel „Doktorwagen" købte seniorchef Martini af
Opel-forhandleren
|
|
Århus Autolager i 1939. Efter
krigen blev den gjort køreklar (den havde dengang en sikkert ganske
rigtig grøn farve, nu er den malet rød med blå skærme). Og den
blev indregistreret 11/5 1949. Andersen & Martini brugte den
meget i reklameøjemed. Den blev set af Kay Segel, som kunne sige |
|
|
at hvis den havde et hul i koblingspedalen havde hans far
været første ejer. Og det havde den. Kontakten blev sluttet med læge
Søren Segel, der havde fået den gamle Opel som ny, da han var læge på
Langeland. Segel var stadig i stand til at køre vognen, hvad han i en
alder af næsten 90 år beviste på en reklametur til Oslo, hvor han sad
ved rattet med politieskorte op ad Karl Johan.
Forklaringen på hullet i koblingspedalen var at Segels børn
havde fået lov at køre vognen, men for en sikkerheds skyld blev der
boltet en stang på koblingspedalen så en voksen ved siden af kunne koble
ud når det gik for stærkt. Vindspejlet blev lavet af snedkeren i Humble,
og der blev gjort forskellige småændringer i Segels tid, fx med
lysanlægget og et tilløb til et klapsæde i bagenden. Segel havde sin
Opel til slutningen af første verdenskrig.
Opels modelprogram i de år er ikke nemt at blive klog på.
Doktorwagen var oprindelig 2-cylindret, men fik i 1909 en 1100 ccm
fire-cylindret blokmotor på 4 tyske skattehestekræfter og 8 bremseheste-
kræfter, altså 4/8 PS. Det blev i følge von Persens „Autos in
Deutschland 1886-1920" i 1910 til 5/10 PS og i 1911 til den lidt
større 5/12 PS, som havde et mere moderne „Puppschen"
torpedokarrosseri. Andersen
|
|