|
|
|
& Martinis Opel har det gamle „Doktorwagen"-karrosseri
med de nævnte moderniseringer, men på typepladen står 4.55
skattehestekræfter, 12 bremse hestekræfter!
Den lille Opels smøresystem er et vidunder for sig, system
muddermaskine. Indenbords på instrumentbrættet sidder en kasse, som en
stor tedåse på højkant. I den kører en kæde med en lille skovl, der
bringer olien op og hælder den af i forskellige små tragte, hvorfra den
løber de rigtige steder hen. Det hele drives fra bagenden af knastakslen,
og føreren kan under kørslen gennem en rude i oliekassens låg
kontrollere at det fungerer (og det gør det), og regulere mængden.
Hos Erik Hovgård befinder sig 5 køretøjer, der opfylder
vor artikels definition. Der er to Opel. En skal være en 4/8 PS
Doktorwagen, ca. 1909, den anden formentlig en cirka 1911-12 5/l2 PS. Den
er købt af Ole Ballermann, som selv havde
Til venstre Opels snedige smøring, system muddermaskine.
Til højre Andersen & Martinis Opel. Jeg er langt fra
overbevist om at det er samme vogn som på side 21. Læg mærke til det
andet linieforløb i karrosserisiden, den anden placering af dørhåndtag
og den anden højde på forbrættet.
|
|