|
den fra Kaj Berg Andersen, som vist havde den fra Fattig
Jonsen på Fyn.
Begge er kompletteret ved gennem søgning af tonsvis af jern
hos talløse huggere og er under opbygning.
ADLER
Endvidere har Hovgård to Adlere. Begge formentlig fra 1914-16. Den ene,
5/14 PS, er en type der blev fremstillet fra 1911 til 1920. Den anden,
noget større 9/24 PS deltog i KDAK's førnævnte løb i 1951. Dengang
ejedes den af en Louis A. G. Nielsen i Roskilde. I en artikel i
Information i 1955 kunne man læse at vognen var fra 1913 og havde været
i samme families eje siden, at den havde gået 800.000 km uden
hovedreparation, og at den indtil tre år før daglig havde kørt til
København med æg og fjerkræ. Vognen har to sæder og et lille lad. Den
4-cylindrede motor er på godt og vel 2 liter.
Endelig har Hovgård en Brennabor, også fra de år. Den blev
købt af en møllebygger i Vrå i 1965 og kørte hjem til Århus for egen
kraft - dog havde den ikke mere original motor. Der var også sat en top
på, men karrosseri og køler er ellers intakt. Hvis det er samme model
kunne denne vogn måske kombineres med den vist nok heller ikke ganske
komplette |
|
Brennabor der er hos Ib Jakobsen i
Nykøbing F. Jakobsen har også en Adler 5/13 PS. Det er den der har
tilhørt Christen Meklenburg i Varde, og også han deltog i
KDAK-løbet i 51. Ved den lejlighed spurgte BT s Morten Pedersen
Meklenburg hvordan han fandt på at interessere sig for gamle vogne. |
|
Den store Adler der deltog i KDAK's løb i 1951 er
formentlig identisk med Erik Hovgårds 9/24 PS. Her fotograferet til
noget halløj i Roskilde et par år senere.
- Interessere mig? De interesserer mig ikke spor. Men jeg har
bare ikke en nyere vogn end den, jeg kører i. Jeg bruger den |
|
|