|
Ib Jakobsens Adler 5/13 PS fotograferet da Meklenborg havde
den.
hver dag. Det er ikke en udstillingsgenstand; jeg kører varer i den
(farvehandler), og jeg er godt tilfreds. Det tager altsammen sin tid,
men frem kommer jeg.
Meklenburg fortæller at han har haft vognen fra 1926, da
han udskiftede en
|
|
ældre Adler. Den var netop i 1951 blevet boret for
første gang og var knap tilkørt.
Adler er i det hele taget det mærke der er bedst
repræsenteret. Ældst er muligvis Carl Johan Larsens 5/11 PS, som
siges at være fra 1910. I følge von Persens „Autos in
Deutschland 1885-1920" kom modellen dog først i 1911. Det var
i øvrigt samme model som siden udviklede sig til 5/13 PS. |
|
|
Vognens første ejer siges at have været en københavnsk
skomagermester, som siden solgte den til en fiskehandler i Gilleleje. Han
fjernede bagparten og satte lad på, men bagparten kom på igen når
familien skulle på skovtur. I 1924 erhvervede smedemester Chr. Hansen i
Blistrup Adleren. Han har brugt den så sent som efter krigen, dog kun på
privat område. Mon vi snart ser den færdigrestaureret?
Nogenlunde samtidig med den er Mads Eg Damgårds Adler 7/17
PS, der står færdigrestaureret. Model 7/15 fra 1910 blev i 1912 til 7/17
da slaglængden i motoren blev forlænget 3 mm og akselafstanden samtidig
voksede fra 2400 til 2700 mm. På en typeplade i motorrummet kan man
læse: Adlerwerke. Vorm. Heinrich Kleyer A. G. Frankfurt a. M. Motorwagen
No. 03719. Eigengewicht 980 Kh. Motor 7/17 PS.
Damgård købte Adleren for nogle år siden af Kaj Berg
Andersen. Og det gav for øvrigt anledning til en principiel kendelse i
landsskatteretten om at Kaj Berg Andersen, skønt han er bilbranchemand,
ikke skulle betale skat af den værdistigning der havde været på vognen
siden han erhvervede den i 1956. Den bevarede registreringsattest er fra
1921, da allandsens biler skulle skrives i mandtal. Den
|
|