Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 53  -  VINTER 1977     side  31

     
 

Egon Madsens 8/20 PS Opel. Læg mærke til de tre kvart elliptiske bagfjedre, som fandtes på nogle af Opel-modellerne - også Hovgårds formodede 5/12 PS på forside- billede!. Begge modeller har også mudder - maskine-smøringen.


MERE OPEL 
Det er ikke så længe siden DVK fik ejeren af en af Danmarks dejligste veteranbiler, Egon Madsen, til medlem. Han er mellemste generation i et af de ældste bilværksteder, The Motor Shop på Amager (adressen var tidligere Strandgade på Christianshavn). Da hans far Niels Madsen havde 40 års jubilæum med firmaet i 1950 gik Egon Madsen på jagt efter en veteranbil. The Motor Shop havde haft en Stoewer 1912 som værkstedsvogn, men den blev desværre hugget op under anden verdenskrig og erstattet af en Ford A pickup (som The Motor Shop stadig bruger). Målet var nu at finde en lignende gammel bil som en overraskelse til Niels Madsen, og det nærmeste blev Opelvognen, som Egon Madsen kom på sporet af gennem to mænd der kom på værkstedet. En cykelsmed havde den liggende i en lade i nærheden af

Hjortespring uden for København. Den var splittet helt ad, messingdelene var lagt for sig i en krog for at blive solgt, og resten gik hønsene og klattede på. Handelen blev beseglet på Herlev Kro en søndag morgen i januar1950, og skønt cykelsmeden havde forsøgt at åbne motoren med hammer og mejsel lykkedes det Egon Madsen at få vognen køreklar til jubilæumsdatoen l. maj. Så sent som dagen før ankom 820 x 90 gummiet fra England med fly.
   Siden har vognen nok været den mest kørende rigtigt gamle bil i landet. Den har været med i optog og løb, fx det skandinaviske veteranbilrally i 1959, Absalon ralliet i 1967 og senest turen på Roskilde-egnen i slutningen af august 1977. Men den har også, som man kunne se på bagsiden af BhT nr. 49, været flittigt brugt af familien om sommeren.
   De originale papirer er gået tabt, så vognens fortid kendes ikke, og da 1951 fremstår som første indregistreringstidspunkt på de nuværende papirer er det desværre endnu ikke lykkedes Egon Madsen at overbevise myndighederne om at det er en dansk bil som derfor bør nøjes med halv vægtafgift.
   Modellen er formentlig 8/20 PS, en 2- liters, der blev lavet 1911-14.

RENAULT 
Der kendes tre bevarede Renault veteraner. Mærkets importør, Brdr. Friis-Hansen, har en 2-cylindret 8-9 HK der formodes at være fra 1908. Den blev købt omkring 1950 hos en gas- og vandmester i Skagen, der stadig havde den indregistreret. På det tidspunkt havde den påbygget et lukket førerhus og et lille lad. Et karrosseri på en udenlandsk Renault blev kopieret hos Riff Jr. i Roskilde. Det er af typen Duc med kurveflettede sider. Desværre kunne man på det tidspunkt ikke finde ud af at få dæk til de originale hjul, i stedet blev der sat nogle klumsede Ford T hjul af langt senere årgang på, og dem har Renault'en stadig. Der var bevaret tre af de gamle hjul, men de er for nogle år siden blevet kasseret. I dag er det ikke noget problem at få gummiet, og det skulle heller ikke være det at få den rigtige hjultype, lad os håbe at firmaets reklamekonto snart kan overkomme det.
   Renaults 2-cylindrede model blev introduceret i 1903, dengang med automatisk indsugningsventil. De 8, 9 og 10 hk 2- cylindrede modeller med motorstørrelser omkring 1100 ccm blev umådeligt populære på grund af deres prisbillighed,