|
Egon Madsens 8/20 PS Opel. Læg mærke til de tre kvart
elliptiske bagfjedre, som fandtes på nogle af Opel-modellerne - også
Hovgårds formodede 5/12 PS på forside- billede!. Begge modeller har
også mudder - maskine-smøringen.
MERE OPEL
Det er ikke så længe siden DVK fik ejeren af en af Danmarks dejligste
veteranbiler, Egon Madsen, til medlem. Han er mellemste generation i et af
de ældste bilværksteder, The Motor Shop på Amager (adressen var
tidligere Strandgade på Christianshavn). Da hans far Niels Madsen havde
40 års jubilæum med firmaet i 1950 gik Egon Madsen på jagt efter en
veteranbil. The Motor Shop havde haft en Stoewer 1912 som værkstedsvogn,
men den blev desværre hugget op under anden verdenskrig og erstattet af
en Ford A pickup (som The Motor Shop stadig bruger). Målet var nu at
finde en lignende gammel bil som en overraskelse til Niels Madsen, og det
nærmeste blev Opelvognen, som Egon Madsen kom på sporet af gennem to
mænd der kom på værkstedet. En cykelsmed havde den liggende i en lade i
nærheden af |
|
Hjortespring uden for København. Den
var splittet helt ad, messingdelene var lagt for sig i en krog for at
blive solgt, og resten gik hønsene og klattede på. Handelen blev
beseglet på Herlev Kro en søndag morgen i januar1950, og skønt
cykelsmeden havde forsøgt at åbne motoren med hammer og mejsel lykkedes
det Egon Madsen at få vognen køreklar til jubilæumsdatoen l. maj. Så
sent som dagen før ankom 820 x 90 gummiet fra England med fly.
Siden har vognen nok været den mest kørende rigtigt gamle
bil i landet. Den har været med i optog og løb, fx det skandinaviske
veteranbilrally i 1959, Absalon ralliet i 1967 og senest turen på
Roskilde-egnen i slutningen af august 1977. Men den har også, som man
kunne se på bagsiden af BhT nr. 49, været flittigt brugt af familien om
sommeren.
De originale papirer er gået tabt, så vognens fortid kendes
ikke, og da 1951 fremstår som første indregistreringstidspunkt på de
nuværende papirer er det desværre endnu ikke lykkedes Egon Madsen at
overbevise myndighederne om at det er en dansk bil som derfor bør nøjes
med halv vægtafgift.
Modellen er formentlig 8/20 PS, en 2- liters, der blev lavet
1911-14. |
|
RENAULT
Der kendes tre bevarede Renault veteraner. Mærkets importør, Brdr.
Friis-Hansen, har en 2-cylindret 8-9 HK der formodes at være fra 1908.
Den blev købt omkring 1950 hos en gas- og vandmester i Skagen, der stadig
havde den indregistreret. På det tidspunkt havde den påbygget et lukket
førerhus og et lille lad. Et karrosseri på en udenlandsk Renault blev
kopieret hos Riff Jr. i Roskilde. Det er af typen Duc med kurveflettede
sider. Desværre kunne man på det tidspunkt ikke finde ud af at få dæk
til de originale hjul, i stedet blev der sat nogle klumsede Ford T hjul af
langt senere årgang på, og dem har Renault'en stadig. Der var bevaret
tre af de gamle hjul, men de er for nogle år siden blevet kasseret. I dag
er det ikke noget problem at få gummiet, og det skulle heller ikke være
det at få den rigtige hjultype, lad os håbe at firmaets reklamekonto
snart kan overkomme det.
Renaults 2-cylindrede model blev introduceret i 1903, dengang
med automatisk indsugningsventil. De 8, 9 og 10 hk 2- cylindrede modeller
med motorstørrelser omkring 1100 ccm blev umådeligt populære på grund
af deres prisbillighed, |
|