|
driftssikkerhed og holdbarhed og blev lavet i hvert fald op
til første verdenskrig. Ikke mindst dannede typen grundlag for tusindvis
af bildrosker, i Paris og såmænd også i København.
Hans Schacks Renault er et familieklenodie, købt af faderen
Otto Didrik lensgreve Schack til Schackenborg i Møgeltønder i marts
1910. Forinden havde greven indhentet tilbud på andre vogne; der er
bevaret korrespondance med Benz & Cie, Rheinische Gasmotoren-Fabriks
filial i Hamborg, som 11. oktober 1909 tilbyder en 10/18 PS limousine med
originalt Benz karrosseri, og med Delaunay-Belle- villes tyske afdeling i
Berlin, der først og fremmest tilbyder 5 procent rabat. Undtagelsesvis,
understreges det. Men valget falder altså på en Renault Fréres 14/20 PS
4 cylinder type BX nr. 18698 fra firmaet Raffay & Co. i Hamborg (man
må betænke at det var før genforeningen). I brev af 22. november 1909
bekræfter Raffay bestillingen til en samlet pris af 13.600 mark, at
betale med 1/3 ved bestillingen og resten ved afgangen fra fabrikken. Den
er „mit Carrosserie Limousine demontable mit zwei Klappsitzen innen,
amerikanischem Verdeck und Sitzüberzugen incl. zwei Acetylen-Laternen,
Schlusslaterne, signalhuppe "Le spirale", Ersatzteilen und |
|
completem Werzeug, Bereifung:
Michelin- Pneumatiks 875/105 auf allen vier Radern, hinten einen
Gleitschutz (betyder i min ordbog snekæde?).
|
|
Renault-importøren Brdr. Friis-Hansens 1908-model.
Raffay udbeder sig nærmere besked om grevens ønsker ved- rørende
lakering. |
|
|