Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 53  -  VINTER 1977     side  32

     
 

driftssikkerhed og holdbarhed og blev lavet i hvert fald op til første verdenskrig. Ikke mindst dannede typen grundlag for tusindvis af bildrosker, i Paris og såmænd også i København.
   Hans Schacks Renault er et familieklenodie, købt af faderen Otto Didrik lensgreve Schack til Schackenborg i Møgeltønder i marts 1910. Forinden havde greven indhentet tilbud på andre vogne; der er bevaret korrespondance med Benz & Cie, Rheinische Gasmotoren-Fabriks filial i Hamborg, som 11. oktober 1909 tilbyder en 10/18 PS limousine med originalt Benz karrosseri, og med Delaunay-Belle- villes tyske afdeling i Berlin, der først og fremmest tilbyder 5 procent rabat. Undtagelsesvis, understreges det. Men valget falder altså på en Renault Fréres 14/20 PS 4 cylinder type BX nr. 18698 fra firmaet Raffay & Co. i Hamborg (man må betænke at det var før genforeningen). I brev af 22. november 1909 bekræfter Raffay bestillingen til en samlet pris af 13.600 mark, at betale med 1/3 ved bestillingen og resten ved afgangen fra fabrikken. Den er „mit Carrosserie Limousine demontable mit zwei Klappsitzen innen, amerikanischem Verdeck und Sitzüberzugen incl. zwei Acetylen-Laternen, Schlusslaterne, signalhuppe "Le spirale", Ersatzteilen und

 

completem Werzeug, Bereifung: Michelin- Pneumatiks 875/105 auf allen vier Radern, hinten einen Gleitschutz (betyder i min ordbog snekæde?).
  

 

Renault-importøren Brdr. Friis-Hansens 1908-model.

Raffay udbeder sig nærmere besked om grevens ønsker ved- rørende lakering.