|
N. H. Høyer-Nielsen er et eksempel på et DVK-medlem
der holder en bestemt linje. Alle hans vogne er GM-fabrikater, og
det er fortrinsvis større modeller.
Høyer-Nielsen præsenterer her selv køretøjerne
(hvoraf Chevrolet 1949 dog for nylig er afhændet):
CHEVROLET 1931
Bilen har kørt indtil 1974. Da ejeren døde lod datteren bilen
klodse op i garagen. Køretøjet er derfor velbevaret, men skal
restaureres. |
|
Jeg fandt den efter at have fået et tip fra min nabo.
Ved første henvendelse var „bedstefars bil"
ikke til salg, men efter at have holdt forbindelsen ved lige i et
års tid, lykkedes det at hjemføre den i maj.
Da jeg første gang så Chevroletten var den forsynet
med nogle primitive sideruder, og der var syet et stykke i kalechen,
således at den var helt lukket i siden. Ved en opringning til
Fuglsbjerg fik jeg forklaret forskellen på en cabriolet og en
roadster, en forskel jeg ikke kendte til på |
|
|
daværende tidspunkt. Jeg fik selvfølgelig travlt med at
komme ud at se på vidunderet igen, og kunne til min glæde konstatere at
det var en roadster. Efter at have hjemtaget vognen kunne jeg med en
skruetrækker fjerne de uoriginale dele. Restaurering forventes påbegyndt
efteråret 1978.
CADILLAC 60S 1939
Bilen har været i brug indtil ca. 1965. Siden da har den bl. a. stået
hos Fuglsbjerg på det daværende Stenderup Bilmuseum. Jeg købte den i
1975.
Jeg har fundet frem til at følgende ejere har kørt i bilen:
Direktøren for GM INTERNATIONAL A/S, Albin G. Madsen, karrosserifabrikant
Ørum-Petersen i Herning, en godsejer på Djursland, og en pensioneret
privatchauffør (navn ukendt). Ørum-Petersen, der nu er død, fortalte
mig at han bestemt mente, at bilens første ejer var dansk-amerikaneren
William S. Knudsen, der var på 3 måneders ferie i Danmark i 1939.
William S. Knudsen var som bekendt chef for GM ca. 37-40,
hvorefter han blev leder af USA's krigsproduktion. Jeg har ikke fået
dette endeligt bekræftet.
Bilen er i dag stadig køreklar og uden
(fortsættes side 8) |
|