|
i ledige stunder stadig på materiale om Dansk Karosseri-Fabrik, plus
stykker et særnummer om restaurering sammen.
Det lyder som et overdådigt program, men det skal ikke skjules
at nogle af projekterne vil være et godt stykke tid under- vejs, så det
skal ikke afholde andre fra at fare i skrivemaskinen.
Og vi vil stærkt opfordre alle der måtte være i besiddelse
af materiale, ikke mindst fotografier, med relation til ovenstående emner,
til at lade høre fra sig. BhT formidler kontakten.
Det samme gælder gode fotografier af medlemsvogne, med henblik
på det jubilæumsskrift Bent Mackeprang og O. Riisager er ved at samle
tilløb til, med fotografiske bidrag fra bl. a. Peter Boring og Peter
Lykkeberg.
Vore billedarkiver er ellers blevet forøget voldsomt på det
seneste, dels med alle de fotografier FDM har skænket os fra sin indsamling
forrige år, dels med en enestående samling fabriksfotografier af Triangel
lastvogne og busser. Er nogen i besiddelse af tekniske oplysninger om
mærket, fx i form af brochurer? Kan der tænkes at være udgivet et
jubilæumsskrift om Triangel ?
Lad høre.
or
|
|
US reservedele
Med årene er det blevet lettere at være gammel-bil-restaurator. Enkelte
her i landet har specialiseret sig i reparation og fabrikation af dele til
gamle biler - naturligvis først og fremmest til de populære mærker, eller
dem der er flest af - Ford-produkterne.
I USA er forholdene de samme, blot er udbud om reparation og
nye reservedele mangefold større. Til den uforgængelige Model T og den
yngre Model A er udbud af dele uden grænser. I oktober-nummeret af verdens
største gammel-bil-annonceblad, Hemmings Motor News, med 160.000
abonnenter, bemærker jeg, at til Model A kan nu fås et nyt komplet Station
Wagon karrosseri for knap 10.000 $. En kopi af det originale Sparton
motorhorn koster 95 $, og en ny forskærm i stål til 30-31 modellen koster
knap 200 $. Nye kølerkapper til 28-29 årgangen koster i forniklet udgave
115 $. Skade at Henry Ford ikke tog det rustfrie stål i brug, da han
startede op med Model A i oktober 1927, det ville ha' sparet mange
restauratorer af de tidlige årgange for megen besvær. Fra
tilbehørsfronten tilbydes motometre og Vagtelkølerfigurer komplet med prop
for
|
|
ca.30$, og et stenslagsgitter fås for omkring 100$ i
forkromet eller rustfri udførelse.
Til de åbne A-modeller fås komplette kalechestativer og
komplette kalecher i tagstof (det var den originale fremstillet af) eller
lærred. Også vindspejlsrammer og bagruderammer til Roadster og Phaeton
er lagervare. Derimod har jeg aldrig set vindspejlsrammer til de lukkede
modeller tilbudt, skønt det er en reservedel der ofte er meget medtaget
på restaureringsobjekter. Også til mange andre US-mærker tilbydes en
mængde reservedele.
Men HMN indeholder også mange bilannoncer, og alt er
rubriceret i alfabetisk orden, så det er let at finde det man søger. Man
bemærker at tredivernes biler i åbne udgaver er betydelig dyrere end
tyvernes ditto, generelt betragtet. Og blandt US- mærker synes Packard at
indtage en særstilling, hvad angår høj pris. Det er en almindelig
opfattelse at Rolls Royce er verdens dyreste bil, også for de ældre
årganges vedkommende. Men ved at studere HMN må man nok ændre
opfattelse, Duesenberg synes at ligge over RR. Et auktionsfirma reklamerer
med, at de inden for det sidste årstid har solgt tre Duesenbergs til mere
end 200.000 $ stykket. Og priserne stiger stadig.
P. E. Hansen |
|