|
Den første uge i oktober 1977 afholdt veteranbilklubben i Ostrava i
Tjekkoslovakiet sit 6. internationale rally, og jeg meldte mig til det med
min 3½ liter Bentley 1935, 4 personers cabriolet. Som meddeltagere havde
jeg Ebbe Jacobsen og et ikke-medlem, Kaj Baht.
Vi sejlede fra Tuborg Havn om aftenen til Swinoujscie og kørte
på to dage gennem Polen til grænsen syd for Zakopane, og det eneste uheld,
vi havde, var, at vi på grund af sprogvanskeligheder fik en liter portvin
til kartoffelsuppen til frokost i stedet for rødvin.
Ca. 25 kilometer syd for den polsk-tjekkiske grænse ved
Zakopane kom vi til startstedet i Karpaterne, en kur- og ferieby ved navn
Tatranska Lomnica. To kilometer herfra lå et feriecenter, kaldet Euro-Camp,
FICC, bestående af campingplads, supermarked, restaurant, vaskeplads,
automobil-
|
|
værksted med betjening, svejseapparater o.s.v. samt en række sammenbyggede
bungalows med et kombineret opholds- og soverum, bad og toilet.
Jeg synes ikke, jeg har set så smukt et sted som Tatranska
Lomnica og omegn. Stedet er højt beliggende, meget kuperet og skovrigt, og
efterårsfarverne på løvet kunne ikke være smukkere. Mod nord havde man
udsigt til de sneklædte Karpater. Høje Tatra, og hvor man end bevægede
sig inden for en meget stor radius, mødte øjet kun skønhedsindtryk i form
af vandløb, frodige marker og smukke skovpartier.
I rally'et deltog ca. 60 biler, næsten udelukkende fra
Tjekkoslovakiet, Polen og DDR. Fra Portugal kom l, fra Frankrig 2, fra
Storbritannien l, fra Sverige l, og fra Danmark var vi eneste deltagere.
Alle deltagende biler var tilsyneladende i meget fin stand, og
alle gennemførte
|
|
rally'et uden uheld, og jeg vil fremhæve følgende
usædvanlige køretøjer:
Maurer-Union fra 1902.
De Dion-Bouton fra 1903.
Darracq fra 1904.
Unic fra 1904.
Rally'et var uhyre godt organiseret. Vi startede hver morgen i nummerorden
med et minuts mellemrum og skulle i princippet overholde visse tider under
gennemkørslen af ruterne, der som nævnt ikke kunne være smukkere. Der
var hver dag en heldagstur med middagspause, og om aftenen efter
spisningen var der som regel musik og dans.
Side 13 Øverst østtysk 6.2 liters Mercedes-Benz 630 1926 og en svensk
Cadillac V8 314 1927. Nederst tjekkisk Alfa Romeo 2300 GT 1935 og polsk
Peugeot 402 1935 og ved siden af den en åben Skoda Popular S 1937. |
|