Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 54  -  FORÅR 1978     side  17

     
 

mere op. Adleren er en sjov trehjulet model Autolette, der befinder sig hos motorcykelsamleren Erik Nielsen på Falster. Han fandt den 2-cylindrede Fafnir motor, gearkasse og andre dele på loftet hos en mekaniker i Slagelse i 1974, og det var så velbevaret at Erik Nielsen er godt i gang med at rekonstruere resten, og det vil først og fremmest sige det meste af chassiset og forgaflen. Det oprindelige chassis havde en tidligere ejer savet i stykker og brugt til reolstøtter og lignende, og forgaflen var endt som enhjulet bilpåhængsvogn i Korsør.
   Den tidligere ejer Erik Nielsen nåede at komme i kontakt med, da han var 93 år gammel, var forhenværende elværksbestyrer i Slagelse Høg, og han mente at kunne huske at han som andenmester på værket havde købt den af førstemester i vinteren 1906-07, og han havde slagtet den i 1927. Imidlertid viser samtlige annoncer og omtaler i motorblade at Autoletten først blev forhandlet herhjemme omkring 1911. Det var da en l-cylindret model, og det fremgår meget tydeligt af annoncer og tekst- omtale at den 2-cylindrede, som Erik Nielsens, først kom i 1912. Men allerede fra omkring 1907 var der et køretøj som så næsten magen til ud, nemlig Brennabors Brennaborette, der tilmed også havde motor af fabrikat Fafnir.

Den forekom i Danmark i 1907, omend von Persen har den som 1908-11. Brennaboretten havde kædetræk, hvorimod Adler Autoletten har differentiale. Men de er så lig hinanden at man kunne tænke sig at Adler simpelt hen har overtaget modellen med små ændringer og ført den videre et par år.
   Trehjuleren på forsiden af Bilhistorisk Tidsskrift nr. 42 vil jeg nu tro har været en Adler Autolette og ikke en Brennaborette som jeg skrev dengang.
   Om det tekniske kan i øvrigt siges at der er 2 gear frem og ikke noget bakgear, motoren mener Erik Nielsen er på ca. 600 ccm, den har topstyrede sideventiler, er vandkølet og startes med rigtigt håndsving. Gearskiftning og bremsning foregår med håndgreb i højre side af vognen. Den er 3 meter lang og 1.40 bred, kan bære 500 kg foruden føreren og kan klare 40 kmt. Dækstørrelsen er 700 x 80. 

OPEL 
Så er der som sagt også dukket en gammel Opel til op. Det er hos Ricard Fasterholdt i Billund. Da Fasterholdt for mange år siden kom i lære som automekaniker hos Knud Knudsen, Østergade i Herning, havde denne Opel en som servicevogn. Der var tag over førersædet men ingen dør i højre side og kun en halvdør i venstre.

Håndbremse og gear sad jo udvendigt. Der var tre forskellige bagender: Fladt lad, svigermorsæde og kranvogn. Desuden havde den pedaler til skolekørsel. Hvor længe Knudsen havde haft vognen ved Fasterholdt ikke, men da han omkring 1940 besøgte sin gamle læremester sagde Knudsen til ham: - Hør, vil du ikke købe Bolette, du skal få hende for 50 kroner.
   Efter papirerne var hun fra 1915, men Knudsen mente nu hun var ældre. Fasterholdt købte Bolette, tog den med til sin far, gårdejer Anton Fasterholdt, og solgte den til ham for 100 kr. Efter krigen blev den moderniseret lidt, gjort køreklar og indregistreret igen. Faderen kørte i vognen nogle år, men omkring 1955 var politiet lidt for nysgerrigt og klippede pladerne af Bolette. Så blev hun sat hen i et maskinhus hos Fasterholdts bror, hvor den har stået til sidste sommer, da Fasterholdt, som nu er pensioneret, besluttede sig til at forsøge at restaurere rariteten og bringe den tilbage til den oprindelige skikkelse.
   For der var sandt at sige ikke meget tilbage af den oprindelige. Udvendigt i hvert fald. Den lignede nærmest en Ford A pickup.
   Men i det indre mangler der ikke så meget. Det er en type meget lig den på forsiden af BhT nr. 53, dog tyder diverse