|
mål nærmest på en 5/l4 PS. Stort set hele
undervognen er intakt, inclusive den originale køler, motor,
gearkasse etc. og muddermaskine-smøringen. Endvidere er der bevaret
et af de originale baghjul.
FORWARD
En smed på Stevns skilte i 1931 en gammel bil ad, tilsyneladende
fordi han havde brug for et stykke U-jern fra chassiset. Det
mærkelige er at han omhyggeligt gemte |
|
resten af vognen, minus egentlige karrosseridele. De
blev endda mærket med et ikke helt let gennemskueligt system af
kørnerprikker. For nogle år siden blev hele herligheden overtaget
af Jørgen Christensen, der har lavet en interimistisk samling ved
hjælp af lægtestumper og ståltråd.
Der er papirer på vognen, som fortæller at den i 1922
blev indregistreret til en mand der vist var maskinpasser på
elværket i Haslev, og at det var en Forward |
|
|
Ricard Fasterholdts Opel i forklædning.
Nogenlunde sådan skulle den gerne ende med at se ud.
årgang 1917. Men forsikringsattesten siger 1911, og Jørgen
Christensen mener i øvrigt at hele konstruktionen tyder på noget endnu
ældre. En typeplade af messing bærer også navnet Forward, indhugget
primitivt med huggepiber, og så står der England No. 53 449 Kg 4.3 HK.
Bemærk at det er danske benævnelser.
Karburatoren hedder Monarch Valve Co., Brooklyn - altså
amerikansk. Mærket For-
(Side 19) Forward 1912, løseligt samlet og uden karrossen.
|
|