|
ward har vi ikke kunnet finde nogen steder, og det har muligvis været en
„konfektionsvogn", og for det taler at motorens fabrikat, der har
stået i ophøjede bogstaver i støbegodset, er slebet væk, og man kan ikke
se hvad der har stået. Det er en vandkølet motor på henved l½ liter, med
2 cylindre i et V på cirka 45 grader. Den har siddet bagtil, under sædet,
med en todelt messingkøler, fordelt med en halvdel på hver side.
Gearkassen er en stor klods med 2 planetgear frem og et bak. Der er
kædetræk til den ene side af bagakslen. På de to pedaler står R og L -
Reverse og Low. Affjedringen er med kantileverfjedre. Der er trådhjul med
vulstfælge og et par indtørrede dæk af det danske mærke Schiønning
& Arve.
Rattet er af støbt aluminium, men Jørgen Christensen er ikke
sikker på at det og det ret grove styrehus er det der oprindeligt har hørt
til den ellers meget spinkle vogn.
Som sagt er der ingen karrosseridele, men alle karrosseribeslag
findes. Og intet steds er der en pille rust.
I flere år har eksperter i ind- og udland grublet over hvad
Forwarden kunne være for en, men uden resultat. Den gamle redaktør gik
frem på en anden måde, tyrede gamle motorblade igennem fra en
|
|
ende, og hen mod slutningen af 1911 dukkede en annonce op i AUTO for „Største
og bedste Nyhed for 1912", det 3-hjulede automobil Forward med 2
forhjul. Og et par måneder senere kunne man læse i samme blad at Forward
også kunne fås 4- hjulet nu. Altså Jørgen Christensens vogn. I øvrigt
indført af Paul Christensen, der bl. a. også repræsenterede den fornemme
Napier.
Jørgen Christensen er egentlig motorcykelmand og vil for så
vidt gerne sælge sin Forward for højeste bud. Men han har haft et
forfærdeligt rend om denne vogn og vil for fremtiden kun have absolut
seriøse henvendelser.
NAPIER
I 1912 købte droskevognmand Niels Frederik Jensen Sachsenskjold en
splinterny Napier af mærkets repræsentant i Danmark, Paul Christensen, der
havde forretning i ejendommen Kronborg på Vandkunsten i København.. Den
blev indregistreret 12. februar 1912 i Roskilde under A 732. Attesten siger
at vognen er udgået fra fabrikken i 1911, at den har motornummer 16829,
chassisnummer 7542, 9.6 hestekræfter (danske skattehestekræfter), vejer
1.500 kg, er en 4-hjulet lukket motorvogn med benzinmotor og må køre 30
kmt.
|
|
Karrosseriet var en laudaulet, høj og statelig, med kaleche
i nakken, åbne sider ved førersædet og med nogle fornemme krumme ruder
foran i kabinen. Fabrikat ukendt.
I dag står den gamle Napier i Teknisk Museums magasiner i
Helsingør. I en ikke alt for god forfatning, med alt det fine messingtøj
skruet af og et tykt lag støv over sig.
Den har ikke mere det oprindelige karrosseri - men et nok så
interessant. Nemlig et helt karakteristisk dansk hyrevognskarrosseri, en
laudaulet med krum taglinje fra sådan noget som 1918-22. Lige så høj og
statelig som den gamle laudaulet, men lidt blødere i linjerne. På to
lange messingskilte, der sidder som slidtrin i hver dør, står der:
Carosseri H. Riboll Lyngbygade 20 L. Om Riboll ved jeg ingenting. Han
forekommer ikke i „Automobilets Historie og dets Mænd" og der er
ingen Riboll'er i vore dages 01-02 telefonbog, han er heller ikke i Kraks
vejviser fra dengang. Lyngbygade lå på Nørrebro i København, i nummer
30 var for øvrigt et mere kendt karrosseriværksted, „Aurora", der
også særligt lavede hyrevogne. Men Lyngbygade skiftede navn til
Hillerødgade i 1915-16, så senere end det tidspunkt kan karrosseriet
næppe være lavet. Det er usandsynligt at |
|