Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 54  -  FORÅR 1978     side  24

     
 

klaret er museet ikke gået i gang med nogen restaurering. Derimod er som sagt messingtøjet skruet af, tilligemed de fleste af de fire-fem messingskilte, og er eller har været udstillet for sig.
   Messingtøjet indbefatter et stort boldhorn med tyk slange, elektriske klokkelygter (som blev sat på samtidig med det ny karrosseri), sidelygter, og også en stor acetylenlygte, der ikke sad på vognen i Sachsenskjolds tid, men som Napier Clubben satte foran køleren.

 

Sådan står Napieren nu på DTM's magasin.


FORD T 
Så vidt jeg ved er der - mærkeligt nok - kun bevaret to Messing-Ford'er i Danmark. Med Messing-Ford mener jeg Ford T med kantet køler. Det er Børge Kås roadster, der er resultat af mange års samle- og restaureringsarbejde, og som den eneste der

 

har overlevet nogenlunde intakt en 1914 touring, ombygget til ladvogn, tilhørende ingeniør A. Vestergård, Ford-forhandler i Bogense fra 1921 til 1976 (firmaet N. & Kr. Petersen A/S). 

Vestergårds Ford T som den så. ud da den oprindelige ejer, Lars Madsen, sad ved rattet (billedet er udlånt af en slægtning til ham, Johannes Madsen, Nr. Broby Savværk).