Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 54  -  FORÅR 1978     side  25

     
 

Her er Vestergårds Ford T fotograferet i nyere tid.


   Denne vogn blev købt hos den daværende Ford-importør F. Biilow i København af savværksejer Lars Madsen i Kappenbjerg ved Glamsbjerg. Lars Madsen havde den indtil midten af tyverne og solgte den da til landbrugsmaskinfabrikant

 

Julius Pedersen, Flemløse, som i 1930 ændrede den til ladvogn og brugte den som servicevogn i firmaet. I 1932 da loven om montering af eludstyr på biler trådte i kraft (nu skulle der være elektriske afviservinger), ville det være for bekosteligt at udføre ændringerne. Vestergård var på forretningsbesøg i andet ærinde hos Julius Pedersen og købte den gamle Ford, fordi han syntes det ville være kedeligt om den

 

skulle ende som ophugningsskrot (desværre var bagpartiet allerede gået den vej). Ford'en kørte stadig udmærket og har siden deltaget i mange festoptog. I 1951 lånte noget familie, Ford-forhandler Ove Pedersen i Slagelse, Ford'en til deltagelse i KDAK's jubilæumsløb. Senere har den stået udstillet på Egeskov. En overgang var en tilbageføring til touring-formen påtænkt, men blev opgivet.
   Det er en kendt sag at Ford-vogne kun har ét nummer, nemlig motornummeret. Sådan har det imidlertid kun været siden maj 1915. Før den tid havde Ford'erne både et nummer på motoren og et indenbords ved ratsøjlen - ganske vist samme nummer. Vestergårds har stelnummer 429909, og det vil sige at den er bygget i 1914. Men motornummeret er 92919, og den motor er udgået fra fabrikken i 1912. På et eller andet tidspunkt har vognen altså fået udskiftet den oprindelige motor med en der er to år ældre. At det er den gamle type Ford T motor vidner ikke alene nummeret om, men også at der er ingen ansats til selvstarter og heller ingen mulighed for at lave det, for der er ingen tænder på svinghjulet.

   PS. Vestergård døde i december, men Forden bliver sikkert i familiens eje.