|
Her er Vestergårds Ford T fotograferet i nyere
tid.
Denne vogn blev købt hos den daværende
Ford-importør F. Biilow i København af savværksejer Lars Madsen i
Kappenbjerg ved Glamsbjerg. Lars Madsen havde den indtil midten af
tyverne og solgte den da til landbrugsmaskinfabrikant |
|
Julius Pedersen, Flemløse, som i
1930 ændrede den til ladvogn og brugte den som servicevogn i
firmaet. I 1932 da loven om montering af eludstyr på biler trådte
i kraft (nu skulle der være elektriske afviservinger), ville det
være for bekosteligt at udføre ændringerne. Vestergård var på
forretningsbesøg i andet ærinde hos Julius Pedersen og købte den
gamle Ford, fordi han syntes det ville være kedeligt om den |
|
|
skulle ende som ophugningsskrot (desværre var bagpartiet allerede gået den
vej). Ford'en kørte stadig udmærket og har siden deltaget i mange
festoptog. I 1951 lånte noget familie, Ford-forhandler Ove Pedersen i
Slagelse, Ford'en til deltagelse i KDAK's jubilæumsløb. Senere har den
stået udstillet på Egeskov. En overgang var en tilbageføring til
touring-formen påtænkt, men blev opgivet.
Det er en kendt sag at Ford-vogne kun har ét nummer, nemlig
motornummeret. Sådan har det imidlertid kun været siden maj 1915. Før den
tid havde Ford'erne både et nummer på motoren og et indenbords ved
ratsøjlen - ganske vist samme nummer. Vestergårds har stelnummer 429909,
og det vil sige at den er bygget i 1914. Men motornummeret er 92919, og den
motor er udgået fra fabrikken i 1912. På et eller andet tidspunkt har
vognen altså fået udskiftet den oprindelige motor med en der er to år
ældre. At det er den gamle type Ford T motor vidner ikke alene nummeret om,
men også at der er ingen ansats til selvstarter og heller ingen mulighed
for at lave det, for der er ingen tænder på svinghjulet.
PS. Vestergård døde i december, men Forden bliver sikkert i
familiens eje.
|
|