|
DANSK VETERANBIL KLUB
Jydeholmen 48,
2720 Vanløse
Tel. 01-71 39 02 kun mandag aften.
B E S T Y R E L S E:
Svend Dråby, formand,
(klubbens adresse).
Fritz Knudsen, næstformand,
Langelinie 131, 5230 Odense M,
tel. 09-13 10 66.
Steen Haselmann, kasserer,
Frederik VI's Allé 62, 2000 Kbh. F,
tel. 01-34 00 36.
H. O. Bracher, Nord-Jylland,
tel. 06-22 17 45.
Erik Dinesen, Vest-Sjælland,
tel. 03-56 10 30.
P. E. Hansen, Midt-Jylland,
tel. 05-62 83 32.
E. F. Jacobsen, Vest-Jylland,
tel. 07-32 08 11.
Bent Mackeprang, København,
tel. 01-OR 963.
Hans Mærsk-Møller, Nord-Sjæll,
tel. 03-24 78 96.
Flemming Sørensen, Syd-Sjælland,
tel. 03-70 10 85. |
BAGSIDEN:
Hans Mærsk-Møller har købt den åbne Hudson Special 8 1935 som
Henrik Schouw havde i mange år. Men på bagsidebilledet er det Erik
Castenskjold som deltager i KDAK's forårs-billøb 1936. Eller var det 37?
Førerne gør klar til bakke-
|
|
Forsikringer:
H. J. Beier.
Sortedam Dossering 43.
2200 København N,
tel. 01-35 43 00. |
R E D A K T I O N
O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof
bedes sendt), Krogholmgårdsvej
70, 2950 Vedbæk. Tel. 02-89 11 48
Helst skriftlig henvendelse.
I redaktionen: Th. Ry Andersen,
H. J. Beier, Peter Bering, P. Lyk-
keberg, K. Schouboe, P. E. Han-
sen, Peter Juel Jeppesen.
Annoncer: Fritz Knudsen,
Langelinie 131, 5230 Odense M.
Tel. 09-13 66 10.
Eftertryk tilladt med kildeangivelse
EILER
EILERTSEN.KØBENHAVN |
prøven ved Ravnholm. Der var også en hastighedsprøve på den gamle
dirt-track bane, det må have været den ved Roskildevej. Dagspressen kunne
dagen efter fortælle at bilerne kørte lige så hurtigt som motorcyklerne i
banens glanstid.
Castenskiold var anden ejer. Vognen blev solgt som ny af
importøren Skandina-
|
|
visk Motor Co. og indregistreret 17. april 1935 under K483
for grosserer Georg Rauh, der også tidligere havde kørt Hudson. Hans
søn fortalte i 1967 Schouw at familien kaldte vognen „Bananen"
fordi den havde farve som en umoden banan, med en sort vandret stribe. Men
allerede året efter afhændede Rauh vognen til Castenskiold. Han var på
det tidspunkt sælger hos Skandinavisk Motor og fik sat Hudsons ny
elektriske gearvælger på vognen. Men fik den senere afmonteret igen
fordi den skiftede for langsomt til sportsbrug, så den knaldede nogle
gearhjul. Vognen skiftede i øvrigt farve - først til metallisk
chokoladebrun, som stod til indtrækket af oksehud, senere til sort.
Castenskiold fortalte i 1967 Schouw at han også fik sat et aluminiums
topstykke på.
Der er ingen originale papirer, men Schouw gjorde et stort
detektivarbejde og fandt ud af at i 37 gik vognen videre til en Hjalmar
Nicolaisen på Østerbro i København, og fra ham vist nok til en
belysningsmester på National Scala. Han boede ved Jægersborg Hotel og
vognen sås ofte ved Essotanken i Jægersborg. En af de næste ejere har
været ophugger Linder i Hvidovre. Han kunne give Schouw et fotografi af
vognen. Så dukker den først op igen i 1953, hvor den blev indregistreret |
|