Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 56  -  EFTERÅR 1978     side    3

     
 

Desværre må man somme tider dementere den gamle formodning om at veteranbiler er af så godt kram at de ikke kan slås i stykker. I sommer totalhavarerede Hans-Jørgen Holst med sin Marquette 1930 da en anden trafikant ignorerede sin ubetingede vigepligt ved et hajgebis. Billedet til venstre er af lidt ældre dato: Den 14. august 1965 blev Leif Grønbæk Thomsens prægtige brugsvogn, en Ford A 1930 phaeton, knust ved mødet med en VW 1500 i nærheden af Haderslev. Egentlig burde den have været hugget op, men en trofast ven kasserer man ikke, den blev skilt ad og lagt på loftet. I mellemtiden har Thomsen arbejdet på Anholt, Als og Grønland, men nu er han kommet i land igen og hjem til Haderslev, og nu skal Forden genopstå, med ny ramme, fortøj osv. Hvornår den bliver færdig? Svært at sige, det er dyrt at få ting lavet ude, og sådan et bulet karrosseri laver man nok ikke selv, mener Leif Thomsen.

løb det op i en Simca 1960 Plein Ciel, en 1950 Jowett Javelin (som Clausager forærede Mønsted), en 1955 Vedette Versailles og en Peugeot 403. Og hvis jeg nu ikke løber helt rundt i det er det siden blandt andet blevet til endnu en Peugeot, en rigtig Columbo-cabriolet, plus en Plymouth Savoy. - - - BhT har opnået Det Høje-

 

ste - at komme i At Tænke Sig, som 10. juli gengav forsiden på sidste BhT og kunne fortælle at det tydeligt viste Karla Børge bag rattet i den codylfarvede træbil med to overliggende knaster, og at hun var i færd med sin første prøvekørsel af Kinderwagens turboudgave af 
  

fabrikkens proto-typiske far-mor-og-børn-bil, Baby-Boogie. Vurderingen lød: Det er bare fast arbejde, den skønneste sæbekasse, og til en pris der vasker sig. De næste dage lod At Tænke Sig flere gange Den Gamle Motorredacteur fremture - blandt andet med udtalelsen: »For mig er kvinder Alfa og Romeo.« - - -.
  

 

FOR- OG BAGSIDEN: 
Dengang biler var biler var det også rigtig sommer om sommeren. Forsidebilledet beviser det. Chevrolet 1932, og at dømme efter bademoden er den meget ny. Ellers ved vi ikke ret meget andet end at Holst Jensen fandt billedet sammen med flere andre hos en marskandiser, og hvis damerne skulle genfinde sig selv her i BhT håber vi de tager det med lige så godt humør som vores læsere. Ja, så kan vi da se at det foregår i Løkken, og at vognen er forholdsvis lokal, indregistreret på Ringkøbing amts Ø-plader. Og en særmelding til ejere af denne model: Kig for sjovs skyld efter i dine papirer - selv om chancen for at Ø 1515 er bevaret selvfølgelig er temmelig mikroskopisk.
   Bagsiden viser a propos KDAK's endeligt et af klubbens emblemer så langt borte som i Hollywood - på køleren af den dansk-amerikanske sanger og filmcharmør Carl Brissons Isotta Fraschini, formentlig en Tipo 8A cirka 1930 med engelsk karrosseri.

FOTOS: 
Løsbilleder i dette nummer er af Peter Bering, Bjarne Kornbeck, Peer Lauritzen, Børge Jensen og Orla Petersen.
   Billeder til Ford-artiklen er venligst udlånt af fru Holst Andersen, E. Kjær Andersens Boghandel, F. Clement-Østergård og Ebba Bigler.