Bilhistorisk Tidsskrift NR. 56 - EFTERÅR 1978 side 6 |
Fords produktion 1903-08 Af Niels Helge Høyer-Nielsen |
Fond Motor Companys 75 års jubilæum skulle i sig selv
være anledning nok til at kaste et blik tilbage på det
verdensomspændende firmas tidligste historie. Den direkte årsag til, at
jeg skriver denne artikel, er imidlertid en anden. Nemlig at jeg selv hos
en ophugger i Skive har gjort et interessant fund, som har givet stødet
til studier af Fords produktion i perioden 1903-08, altså før Ford T-en.
Dette fund vil jeg omtale senere i mit indlæg. Lad os først ganske kort
se på Fords aktiviteter før 1903. |
Inden længe flyttede han med sin unge kone til Detroit for at arbejde på Edison
fabrikken. Han glemte dog ikke sin barndomsby. I 1929 grundlagde han Henry
Ford Museet i Dearborn. Efter ankomsten til Detroit kunne Ford rigtigt kaste
sig ud i sin interesse. På fabrikken tjente han til livets opretholdelse og
øgede sin viden. Aftener og søndage gik med at arbejde i et træskur. Her
fremstillede han, under primitive forhold og ved brug af brugte maskindele,
en bil. Efter tre års fritidsarbejde var den færdig, og en forårsdag 1896
kunne den da 33-årige Ford starte bilen og køre sig en tur i Detroits
omegn. Vognen var en let, to-cylindret konstruktion med fire tråd- hjul og
styrestang. Tophastigheden var 32 kmt. |
fik Ford til at indse det rigtige i at konstruere lette, billige
vogne, der kunne blive allemands eje. At Oldsmobile senere gik over til at
bygge større vogne, var med til at betinge Fords succes på det billige
marked. Leiand skulle senere blive manden den reorganiserede Detroit
Automobile Company, og den første Cadillac, benævnt model A, samt den
første Ford, ligeledes benævnt model A, havde mange træk tilfælles.
Sjovt at tænke sig at de to bilmærker, fra næsten samme udgangspunkt,
skulle komme til at sætte produktionsrekord i hver sin ende af
prisskalaen! |