Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 56  -  EFTERÅR 1978     side    6

     
   Fords produktion 1903-08
Af Niels Helge Høyer-Nielsen
  
 
 

Fond Motor Companys 75 års jubilæum skulle i sig selv være anledning nok til at kaste et blik tilbage på det verdensomspændende firmas tidligste historie. Den direkte årsag til, at jeg skriver denne artikel, er imidlertid en anden. Nemlig at jeg selv hos en ophugger i Skive har gjort et interessant fund, som har givet stødet til studier af Fords produktion i perioden 1903-08, altså før Ford T-en. Dette fund vil jeg omtale senere i mit indlæg. Lad os først ganske kort se på Fords aktiviteter før 1903.
   Henry Fords far ejede en lille farm i udkanten af Dearbom, der ligger tæt ved Detroit. Den unge Ford fik sin første uddannelse hos smeden i Dearborn, og 17 år gammel tog han ind til Detroit for at blive mekaniker. Han fik straks plads med en løn på 21/2 dollar om ugen. Ved aftenarbejde hos en urmager tjente han yderligere 2 dollars, og sådan levede han fire år i en verden, hvor maskinerne var hans et og alt. I en alder af 21 år måtte han hjem for at overtage farmen, og i denne periode blev han gift. Længselen efter maskinværkstedet var dog for stærk.

Inden længe flyttede han med sin unge kone til Detroit for at arbejde på Edison fabrikken. Han glemte dog ikke sin barndomsby. I 1929 grundlagde han Henry Ford Museet i Dearborn. Efter ankomsten til Detroit kunne Ford rigtigt kaste sig ud i sin interesse. På fabrikken tjente han til livets opretholdelse og øgede sin viden. Aftener og søndage gik med at arbejde i et træskur. Her fremstillede han, under primitive forhold og ved brug af brugte maskindele, en bil. Efter tre års fritidsarbejde var den færdig, og en forårsdag 1896 kunne den da 33-årige Ford starte bilen og køre sig en tur i Detroits omegn. Vognen var en let, to-cylindret konstruktion med fire tråd- hjul og styrestang. Tophastigheden var 32 kmt.
   11898 opgav Henry Ford en lovende karriere på Edison fabrikken for at blive chef-ingeniør i det nystiftede Detroit Automobile Company. Her var han med til at konstruere flere vogne. Den gensidige påvirkning blandt bilpionererne var i denne periode stor. Folk som Ransom Eli Olds, Henry Ford og Henry Martin Leiand havde meget at takke hinanden for. Oldsmobilen

fik Ford til at indse det rigtige i at konstruere lette, billige vogne, der kunne blive allemands eje. At Oldsmobile senere gik over til at bygge større vogne, var med til at betinge Fords succes på det billige marked. Leiand skulle senere blive manden den reorganiserede Detroit Automobile Company, og den første Cadillac, benævnt model A, samt den første Ford, ligeledes benævnt model A, havde mange træk tilfælles. Sjovt at tænke sig at de to bilmærker, fra næsten samme udgangspunkt, skulle komme til at sætte produktionsrekord i hver sin ende af prisskalaen!
   Tilbage til Henry Fords tid ved Detroit Automobile Company. Ved siden af sit arbejde her med at konstruere lette personbiler, eksperimenterede han privat med at bygge racervogne.


Ford, ca. 1904, indregistreret under Y 402. Kølerens og motorhjelmens form siger det er model C. Tilstedeværelsen af trinbræt og sideindgang til bagsædet minder om model F.