|
|
|
havde model C et mere moderne udseende, idet det var
monteret falsk motorhjelm. Herunder lå benzintanken. A og C fremstilledes
sideløbende, idet A-modellen fra nu af var udstyret med C-modellens
motor. Efter fremstilling af i alt 2570 A- og C-modeller kom i 1907 igen
en videreudviklet udgave, model F, med større køler, overkvadratisk
motor, »luksuskarrosseri« og stadig falsk motorhjelm. Denne model blev
fabrikeret indtil 1906 i et antal af ca. 1.600. Boring og slaglængde for
de tre modeller var (i tommer): A: 4 x 4, C: 4½ x 4½, F: 4½ x 4.
Model C kostede med tonneaukarrosseri 950 dollars. Model F
kostede i 1904 1.000 og i 1905 l.200 dollars.
I 1905 kom i øvrigt firmaet første varevogn, model E,
baseret på et C-chassis. Ford sagde i annoncerne; »Den kan transportere
lige så meget som en hestevogn, med langt mindre driftsudgifter end ved
at holde hest.«
Stik imod Henry Fords ideer ønskede nogle af hans
medaktionærer at bygge luksusbiler. Derfor introduceredes i 1904 en
firecylindret vogn, model B. Motoren lå forrest, under motorhjelmen. Hver
cylinder havde separat vandkammer. Denne ret store tourer kunne købes for
2.000 dollars. Salget gik skidt, og kun 4-5 stykker menes at eksistere i
vore dage.
Med udgangen af 1905 ophørte produktionen af model B og C. I
1906 fremkom den seks-cylindrede model K og den fire-cylindrede mo- |
|
del N. Model F kunne stadig købes, men der var formodentlig
tale om tiloversblevne 1905- modeller.
K-modellen kostede som tourer 2.500 dollars. Det var sådan
set en udmærket vogn bortset fra et punkt: Transmissionen. Der anvendtes
planetgear, som på alle Fords modeller fra 1903-27, og det kunne ikke
holde til påvirkningerne fra den ret store vogn og den 40 hk stærke
motor.
Transmissionsproblemerne holdt kunderne væk, og der blev kun
solgt få eksemplarer af denne vogn i perioden 1906-08. Disse forhold
satte Henry Ford en sådan skræk i livet, at der ikke kom en
seks-cylindret Ford-model på markedet før 1941.
Den anden nyhed i 1906, model N, blev derimod en succes. Den
produceredes fra 1906-08 i et antal af ca. 20.000 idet jeg her medregner
model R og S, som blot var N-modellen med mere luksuøse karrosserier.
Som runabout (topersoners) kunne Ford N købes for 600
dollars i 1906 og for 500 dollars i 1907. Den var således billigere end
Oldsmobile. Frontrude, kaleche og forlygter var ekstraudstyr.
Ford N, R eller S. Er det en S? eller en N med senere påmonterede
trinbrætter! Ved rattet ejeren, gårdejer Ludvig Andersen, Brørup.
Nummerpladerne er endnu i familiens eje. Bemærk vandpumpen under
startsvinget. |
|