Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 56  -  EFTERÅR 1978     side  10

     
 

 

havde model C et mere moderne udseende, idet det var monteret falsk motorhjelm. Herunder lå benzintanken. A og C fremstilledes sideløbende, idet A-modellen fra nu af var udstyret med C-modellens motor. Efter fremstilling af i alt 2570 A- og C-modeller kom i 1907 igen en videreudviklet udgave, model F, med større køler, overkvadratisk motor, »luksuskarrosseri« og stadig falsk motorhjelm. Denne model blev fabrikeret indtil 1906 i et antal af ca. 1.600. Boring og slaglængde for de tre modeller var (i tommer): A: 4 x 4, C: 4½ x 4½, F: 4½ x 4.
   Model C kostede med tonneaukarrosseri 950 dollars. Model F kostede i 1904 1.000 og i 1905 l.200 dollars.
   I 1905 kom i øvrigt firmaet første varevogn, model E, baseret på et C-chassis. Ford sagde i annoncerne; »Den kan transportere lige så meget som en hestevogn, med langt mindre driftsudgifter end ved at holde hest.«
   Stik imod Henry Fords ideer ønskede nogle af hans medaktionærer at bygge luksusbiler. Derfor introduceredes i 1904 en firecylindret vogn, model B. Motoren lå forrest, under motorhjelmen. Hver cylinder havde separat vandkammer. Denne ret store tourer kunne købes for 2.000 dollars. Salget gik skidt, og kun 4-5 stykker menes at eksistere i vore dage.
   Med udgangen af 1905 ophørte produktionen af model B og C. I 1906 fremkom den seks-cylindrede model K og den fire-cylindrede mo-

 

del N. Model F kunne stadig købes, men der var formodentlig tale om tiloversblevne 1905- modeller.
   K-modellen kostede som tourer 2.500 dollars. Det var sådan set en udmærket vogn bortset fra et punkt: Transmissionen. Der anvendtes planetgear, som på alle Fords modeller fra 1903-27, og det kunne ikke holde til påvirkningerne fra den ret store vogn og den 40 hk stærke motor.
   Transmissionsproblemerne holdt kunderne væk, og der blev kun solgt få eksemplarer af denne vogn i perioden 1906-08. Disse forhold satte Henry Ford en sådan skræk i livet, at der ikke kom en seks-cylindret Ford-model på markedet før 1941.
   Den anden nyhed i 1906, model N, blev derimod en succes. Den produceredes fra 1906-08 i et antal af ca. 20.000 idet jeg her medregner model R og S, som blot var N-modellen med mere luksuøse karrosserier.
   Som runabout (topersoners) kunne Ford N købes for 600 dollars i 1906 og for 500 dollars i 1907. Den var således billigere end Oldsmobile. Frontrude, kaleche og forlygter var ekstraudstyr. 



Ford N, R eller S. Er det en S? eller en N med senere påmonterede trinbrætter! Ved rattet ejeren, gårdejer Ludvig Andersen, Brørup. Nummerpladerne er endnu i familiens eje. Bemærk vandpumpen under startsvinget.