|
Vognen er, som sine forgængere, højrestyret. Under
rattet sidder reguleringsgreb for gas og tænding. Der er udvendig
gearstang. Bageste stilling er lavt gear, forreste er højt gear. De
tre pedaler har følgende funktioner: Bakgear, driftsbremse virkende
på en tromle i transmissionen og »nødbremse« virkende på
baghjulene. Sidsnævnte pedal kan ved parkering fastlåses ved
hjælp af pal og tandbue. Hjul samt for- og bagtøj, minder om de
tidlige Ford T'ers. |
|
Motoren, ja det er den, der har
givet stødet til denne artikel. Den 6. juli i år henvendte jeg mig
til en lokal ophugger for at forhøre mig om prisen på en brugt
VW-motor. Sådan en havde han ikke hjemme, men han var
leveringsdygtig, hvis jeg ville købe en Ford N motor, og det ville
jeg. Når sandt skal siges, vidste vi ikke, hvad det var for et
monstrum, selv om jeg havde en svag mistanke om det. En opringning
til henholdsvis J. O. Raben-Levetzau og Åge Louring bekræftede min
formodning. |
|
|
Herhjemme blev generalagenturet for Ford overtaget af F.
Bülow i 1907 fra et firma i Berlin, med den på det tidspunkt store ordre
på 5 Ford-vogne på én gang. Den første af disse vogne, blev købt af
mejeriejer Christensen 18. maj 1907, det var en model N. Bülow fik kun et
eksemplar af den sekscylindrede K, som blev købt af tandlæge Boberg. F.
Bülow & Co. havde Ford-agenturet indtil 1924. På billedet Bülow og
familie i Ford K. Det er sønnen C. A. Bülow ved rattet.
Karburator (Kingston Five Ball) og tændsystem (tørbatteri/summerspole)
m.m. mangler. Ligeledes mangler oliepumpen. Den skal sidde tilhøjre for
motoren og drives af en rem fra knastakslens forlængelse fremad. Olien
cirkulerer fra bunden af krumtaphuset via pumpen til dels kardanleddet bag
planetgearet, dels motorens tre hovedlejer. Resten er stænksmøring.
Motorens lave nr. må betyde, at den er fremstillet tidligt i 1906 eller,
mere sandsynligt, sent i 1905. Den er formodentlig lavet på
Dodgebrødrenes fabrik. Indtil Ford N perioden lavede
(fortsættes side 27)
(side 13) Ford R eller S. Stænkskærmen mellem trinbræt og
karrosseri var typisk for model S. Vognmand Holst, Gandrup, ved rattet.
Postmester G. Holst, Sæby, ved startsvinget. |
|