Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 56  -  EFTERÅR 1978     side  12

     
 

Vognen er, som sine forgængere, højrestyret. Under rattet sidder reguleringsgreb for gas og tænding. Der er udvendig gearstang. Bageste stilling er lavt gear, forreste er højt gear. De tre pedaler har følgende funktioner: Bakgear, driftsbremse virkende på en tromle i transmissionen og »nødbremse« virkende på baghjulene. Sidsnævnte pedal kan ved parkering fastlåses ved hjælp af pal og tandbue. Hjul samt for- og bagtøj, minder om de tidlige Ford T'ers.

 

Motoren, ja det er den, der har givet stødet til denne artikel. Den 6. juli i år henvendte jeg mig til en lokal ophugger for at forhøre mig om prisen på en brugt VW-motor. Sådan en havde han ikke hjemme, men han var leveringsdygtig, hvis jeg ville købe en Ford N motor, og det ville jeg. Når sandt skal siges, vidste vi ikke, hvad det var for et monstrum, selv om jeg havde en svag mistanke om det. En opringning til henholdsvis J. O. Raben-Levetzau og Åge Louring bekræftede min formodning.

 

Herhjemme blev generalagenturet for Ford overtaget af F. Bülow i 1907 fra et firma i Berlin, med den på det tidspunkt store ordre på 5 Ford-vogne på én gang. Den første af disse vogne, blev købt af mejeriejer Christensen 18. maj 1907, det var en model N. Bülow fik kun et eksemplar af den sekscylindrede K, som blev købt af tandlæge Boberg. F. Bülow & Co. havde Ford-agenturet indtil 1924. På billedet Bülow og familie i Ford K. Det er sønnen C. A. Bülow ved rattet.

Karburator (Kingston Five Ball) og tændsystem (tørbatteri/summerspole) m.m. mangler. Ligeledes mangler oliepumpen. Den skal sidde tilhøjre for motoren og drives af en rem fra knastakslens forlængelse fremad. Olien cirkulerer fra bunden af krumtaphuset via pumpen til dels kardanleddet bag planetgearet, dels motorens tre hovedlejer. Resten er stænksmøring. Motorens lave nr. må betyde, at den er fremstillet tidligt i 1906 eller, mere sandsynligt, sent i 1905. Den er formodentlig lavet på Dodgebrødrenes fabrik. Indtil Ford N perioden lavede
                             (fortsættes side 27)

(side 13)
Ford R eller S. Stænkskærmen mellem trinbræt og karrosseri var typisk for model S. Vognmand Holst, Gandrup, ved rattet. Postmester G. Holst, Sæby, ved startsvinget.