|
Ferry Road Run 1978
Søndag den 21. maj afvikledes omtalte rally med
uventet stor succes, og muligvis vil dette give overvejelser om,
hvor vidt rally'et skal blive til en gentagelse.
71 biler, hvoraf de 32 var danske, deltog aktivt i
løbet, og allerede fra om morgenen ved 7-tiden var de første i
Helsingør ved færgelejet. I Hälsingborg spillede Sporvägernes
orkester en formidabel koncert, og adskillige svenskere var på
stikkerne til denne begivenhed, som det dansk-svenske salgsfirma Nynäs-Johnson
A/S og Linjebuss Internationel AB (Scandinavian- Ferry-Lines) var
sponsorer for.
Naturligvis var den danske deltager, der boede
nærmest, nemlig Erik Eriksen fra Helsingør, den sidste, der kom
dryppende i sin Alvis, og en Ford A lastbil fra Markaryd nægtede
aldeles at
(side 14)
BP's Rolls-Royce Stiver Ghost 1920 og en svensk Ford T Mercury
Sports Special, der skal have været i Sverige fra den var ny i
1919-20. |
|
starte til tiden fra opmarchpladsen, men efter en halv
times forløb kom sagen i orden.
Fra dansk side deltog bl. a. BP's berømte Rolls-Royce
Silver Ghost fra 1920, og i den 12. time kom endnu en R-R i form af
Bjarne Jørgensens model Twenty 1929 i polychromatbronzeret antræk.
Af andre mere sjældne ting kan nævnes en Cadillac touring 1926, en
Ford Mercury Roadster fra 1919, som nærmest mindede om et
lynhurtigt insekt på 4 lange ben og vakte vild jubel over alt, en
rigtig boulevard-bil i form af en Citroën 11 Cabriolet 1938, som
med i alt kun 8 kørselsår og 59.000 km er et uskyldsrent
søndagsbarn ved siden af de 3 danske Alvis'er og 3 danske BMW'er
der var med. Desuden var der en AC Cabriolet fra 1935.
Fra Hälsingborg gik ruten efter en først aflagt
praktisk manøvreprøve i havneområdet ad den gamle hovedvej 6 til
Landskrona, hvor de kostbare biler totalt stjal både billede og
opmarchpladser fra alt andet. Efter overfarten, som behørigt
garneredes med middag, var der tankning (gratis) i Tuborg havn, og
dette forårsagede |
|
|
nogle praktiske forstyrrelser, som vi skal være opmærksom
på en anden gang.
Princippet i et sådant løb er bl.a., at ved kørsel i
Sverige er den første kører en svensker p.gr.a. lokalkendskabet,
derefter holder hver svensker øje med en dansker i bakspejlet - og taber
ham ikke af syne. I Danmark er det naturligvis modsat. Men da tankvognen
fra Tuborg havn havde fast holdeplads og ikke som ved Store
Bælt-overfarten kan køre op og ned langs rækkerne, kom hele afgangen
åbenbart til at ske efter hurtighedsprincippet i stedet for, så snart
man havde fået udleveret rutebeskrivelse og øvrige papirer. Ved min
vejvisningspost lige før motorvejen ved Jægersborg kom der flere gange
danskere uden svenskere og omvendt.
På Klampenborg Væddeløbsbane var der blindkørselsprøve
og pit-pause, ved hvilken Ib Jensen havde et lille uheld med stor
virkning, da dynamoremskivens ene del arbejdede sig fra den anden del, så
maskineriet standsedes, og en svensker havde en sammenbrænding i det
elektriske anlæg, men han klarede dog sagen med en anden induktionsspole
fra en kammerat, mens Ib Jensen måtte gå ud af løbet og forlade sig på
Falck.
I øvrigt var denne P-plads over for væddeløbsbanen aldeles
velegnet til udstillingsskue af denne art, hvilket vi så ved
linieparkeringen i flere lag.
Med i alt en halv times forsinkelse i forhold |
|