Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 56  -  EFTERÅR 1978     side  16

     
 

til den stipulerede tid startede vi på næstsidste etape til Espergærde. Takket være fornuftig omtale i Nordsjællands aviser havde adskillige mennesker taget hele møblementet sammen med hele ølkasser - og diverse til damerne - ud på fortovene langs Strandvejen, og heldigvis havde vi fundet ud af denne gang at starte med en større håndfuld biler ad gangen, så kom det nemlig til at passe med en bajers tid imellem hvert sæt.
   Efter en afstikker neden om den gamle rigtige Strandvej i Humlebæk var der tankning for alt personellet i restaurant »Le Port« i Espergærde, og det blev gjort fornuftigt og eftertænksomt. Sådan en restauratør er mange penge værd!!! Kl. 17 startede sidste bil mod Kronborg Slot, hvor et stort trompetérkorps med bar piger og én mandlig dirigent gav os alle hele armen op mod stormflagbastionen. Vinderne blev kaldt op efterhånden og fik blæst et særligt langt stykke af de tre bedste piger med signalhorn
  Selve programmet var faktisk lagt på meget hurtig tid. Hvis man gentager dette fine løb, skal vi gerne have mere tid til planlægningen. Alle de tilmeldte fik en skrivelse om at sende et fotografi af bilen med en omtale til illustration i det færdige program, men kun 15 af de danske deltagere nåede at få dette med posten så betids, at det kom med. Jeg måtte selv sende mit med eksprespost den 11., så det med nogenlunde sikkerhed var fremme i Helsingborg den 12. maj.

Ved et møde på Landskrona-Tuborg-færgen lovede jeg at bringe dette velmente hjertesuk videre fra sponsorerne: At man aldrig pludselig tager flere med, når turen endelig skal køres, end der fra starten er tilmeldt på kuponen, blot fordi det rent ud sagt er gratis. Der var nemlig af flere kørere medtaget så mange ekstra på den måde (både børn og voksne), at det ikke gik op med pladsreservationerne på færgen til middagen. Dette hensyn må og skal man altid tage til arrangørerne. Om m.h.t. selve løbstilmeldingen giver det også forviklinger og besværligheder for løbsledelsen med de ganske unødvendige eftertilmeldinger, som burde være bandlyst for medlemmer af så stor en klub som DVK. Altså hurtigst mulige tilmelding og fastlåsning af det anmeldte deltagerantal, nøjagtigt som når der skal betales 50 kr. pro persona.


   Resultaterne blev følgende: 

Klasse B, Veteran: 
l. Bengt Lundkvist, Chevrolet touring 1918,
nr. 2. Egon Madsen, Opel touring 1910.

Klasse C, Vintage: 
l. Anders Håkonsson, Chevrolet Touring Sport 1925. nr. 2.Bo Svensson, Cadillac touring 314 1926. nr. 3. (to med ens points) Percy Hansson, Citroën B 2 Triple 1921 samt Sigvard Ekeson, Essex Super Six coach 1927.

Klasse D, Classic: 
l. Bengt Sahlstrom, Plymouth P 2 4-dørs Sedan de Luxe 1936, nr. 2. Grethe Sahl Rasmussen, Lancia Aprilia 2-dørs cabriolet 1939, nr. 3. Bjorn Odiund, AC Drophead Coupé 1935.
                                   Bjarne Kornbeck










(side 17)
Med uret rundt: Henrik Lundberg i Hälsing- borg ejer en Citroën Normale 11 cabriolet 1938. Som ny var den med i en film hvor den blev kørt af Marguerite Viby. Lundberg fik nys om den i 1969 og fandt den tre år efter i Køge, hvor den stort set havde være klodset op i 25 år. Har til dato kun kørt godt 60.000 km. Erik Dinesen præsenterede sin nyrestaurerede Alvis Speed Twenty 1935. Chevrolet 490 1918 og Citroen Kløverblad - ikke 5HP, men 10HP B. 2. De to svenskere var senere på sommeren på stor ferietur med vognene i Jylland. Niels Steen Madsen er 3. generation i Motor-Shop i København og deltog med firmaets veltjente Ford A servicevogn.