Søndag den 10. juni afholdtes det traditionsrige
Selandia-Rally 1978 med start fra Hvalsø Idrætsplads. Optakten var
ikke just lovende, da Vagn Hilstrøm ligefrem måtte trække i og
på sidste løbs deltagere for at få et betragteligt antal starter
i gang. Kun 25 havde tilmeldt sig omkring fristens udløb, men
Hilstrøms initiativ resulterede ikke desto mindre i, at 39 biler
kom til start, hvor der i 1976 var 43.
Nogle tror, at årsagen skyldes, at glansen er ved at
være gået af visse løb, og atter andre tror og mener bestemt, at
et startgebr på kr. 50,- pr. bil virker afskrækkende på
tilmeldingerne, men det er jo nu engang således, at uden sponsorer
skal gebyrerne dække præmier og løbspladser, ellers er modstykket
blot en madpakkefidus uden konfitterknas, kort og godt.
Men - de, der startede og gennemførte, havde et godt
løb, og Vagn Hilstrøm var atter den allestedsnærværende, der
sørgede for alt. Vejret var bare strålende, selv om vi et par
steder røg igennem en gang bil vask, hvor skovene var mest
elektriske.
Og bilmærkefordelingen var virkelig repræsentativ og
godt fordelt over årgangene fra 1919 til 1955, anført af fire Ford
T-ere og af- |
|
sluttet med en polychromatgrøn Peugeot 203 fra 1955,
hvilket sidste er en ren sjældenhed, man kan bare se, hvor mange
Peugeot 403 fra samme årgang, der findes.
Som i Ferry Road Run var det atter svenskerne, der kom,
kørte og vandt, så vi har efterhånden noget at indhente.
Efter løbet blev samtlige biler, der skulle
»overnatte«, fornemt udstillet i Knabstruphallen.
Vinderlisten blev en sjældenhed med to gan- ge ens
points i hvert sæt, og resultatet blev:
Nr. l. Bengt Sahlström, Sverige, Plymouth P 2 1936 og Olaf Sahlström,
Sverige, Volvo PV 51 5N 1937 med hver 20 points.
Nr. 2. Cay Andersen, Sorø, Ford T Sedan 1924 og Lars Bech
Klitgård, Farum, Ford A Tudor Sedan med hver 14 points.
Nr. 3. Sved Dråby, København, Chrysler Sedan 1925 og Ulf Save,
Helsingør, Chrysler Sedan 1929 med hver 12 points.
Bjarne Kornbeck |