Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 56  -  EFTERÅR 1978     side   23

     
   10. Ringkøbingløb
 
 
 

Ringkøbingløbet er blevet DVK's mest traditionsrige årlige begivenhed, altid med stor deltagelse og samtidig hyggeligt, ikke mindst fordi ruten kan gå ad gammeldags veje. I år var der jubilæum, det var 10. gang. I de første mange år var det DVK's lokale tyngdepunkt E. F. Jacobsen som stod for initiativ og arrangement, de seneste år har der været Hans Ole Bracher, Børge Jensen, Knud Arhøj, Kurt Jørgensen og Orla Petersen.
   Karakteristisk for Ringkøbingløbet er at det lokker den gamle garde frem som vi ellers ikke ser så meget mere, og at folk kommer langvejs fra, der var for eksempel særlige gaver til Lasse As som kom fra Norge og Svend Åge Jørgensen fra Rønne.


Til venstre Ry Andersens Lancia Lambda 1925, Jørgen Rasmussens Pontiac 1931 roadster og N. O. Westergårds Citroen 5 CV 1922.













   Resultaterne blev i øvrigt: 
1922-32: l. Steffen Frølich, Ford A 1928, 2. Th. Ry Andersen, Lancia Lambda 1925, 3. H. Bremland, Ford A 1931. 
1933-40: l. A. Bach Sørensen, Mercedes-Benz 170 1937, 2. Finn Olsen, Ford V8 1933, 3. Kaj Kjeldsen, BMW 327 1938. 
1941-53: l. Jørgen Andersen, EMW 1953. Motorcykler: l. Frede Nielsen, New Hudson 1931.





Billederne på de næste to sider: I øverste række fra venstre Poul Prøvegård Christensens Citroën B. 12 1926, nordmanden Lasse Ås' Austin Seven 1928, Ry Andersen i Lambdaen, og den velkendte Chevrolet 1929-30 reklamevogn, som Carlsberg bryggerierne har haft fra ny. I nederste række fra venstre bilfirmaet Lystrups Vauxhall 1923, kørt af Jørn Wentzel og på næste billede dens mærkefælle, Flemming Sørensens 1930 T 80 Hurlingham speedster. Så er det Henrik Christensens Morris 8E 1939 tourer og til sidst den Ford AA 1931, oliefirmaet Texaco har restaurere! og udstyret som en af selskabets tankvogne fra tiden. Her kørt af DVK's kasserer, Steen Haselmann.