|
lig når at lære menneskene og bilerne at kende.
Udgifterne til transport, hotel og forplejning i USA er
særdeles rimelige i sammenligning med Danmark. Jeg plejer at sige, at i
USA er drinks dobbelt så store som i Danmark og koster det halve. Det er
overdrevet, men der er noget om det.
FORD - fortsat fra side 13
Ford nemlig så at sige ingen dele selv. Han fik alt fra
underleverandører, og samlede blot bilerne. Det første par år foregik
det i den oprindelige fabrik, men i 1905 måtte man flytte til større
lokaliteter. I perioden 1906-08 begyndte Ford at opkøbe sine
underleverandørers virksomheder, og producerede dermed selv flere og
flere dele til sine biler.
I 1908 indførte han brugen af vanadium stål, en stærkt
medvirkende faktor til Ford T'ens succes.
Hvor mange Ford N/R/S der har kørt i Danmark, ved jeg ikke.
Ålholm har såvel en Ford A som N, hjemtaget fra USA i vore dage.
Nogle stykker har der dog været herhjemme. Bl.a. ejede
gårdejer Ludvig Andersen i Brørup en. Hans plejesøn, Gustav Pedersen,
bor stadig i Brørup. Han husker at have kørt i Forden. Gustav Pedersen
er historisk interesseret, og tillige en levende og interessant fortæller
med sans for |
|
DANSK VETERANBIL KLUB
Jydeholmen 48, 2720
Vanløse
Tel. 01-713902 kun mandag
aften.
BESTYRELSE:
Svend Dråby, formand,
(klubbens adresse).
H. O. Bracher, næstformand,
Granbakken 10, 8520 Lystrup St.,
tel. 06-221745.
Kurt Vandkjær, sekretær,
Silkeborge) 568, Box 1426,
8220 Brabrand,
tel. 06-263183.
Steen Haselmann, kasserer,
Frederik VI's Allé 6 , 2000 Kbhv. F.
tel. 01-340036.
Knud Arhøj, løbskonsulent,
tel. 06-142439.
Erik Dinesen, jubilæumsudvalg,
Vest-Sjælland,
tel. 03-561030.
Knud Jørgensen, Fyn,
tel. 09-631953.
Hans Mejer Larsen, Syd- og Midtjylland,
tel. 05-562447.
Bent Mackeprang, udlandssekretær,
forsikringer, (midlertidigt),
tel. 01-640963
Hans Mærsk-Møller, Nordsjælland,
tel. 03-247896. |
de morsomme detaljer. Han har nedskrevet sine erindringer fra bilens og
sin egen barndom. De bringes i et senere nummer af BhT.
Det er ikke lykkedes mig at fremskaffe produktionstal for hver
enkelt model. I et medlemsblad fra den amerikanske Ford T klub figurerer
nedennævnte tal. De stemmer ikke helt med de øvrige kilder, jeg har
benyttet, specielt ikke hvad angår sammenhængen mellem årstal
|
|
REDAKTION
O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof
bedes sendt),
Krogholmgårdsvej 70,
2950 Vedbæk. Tel. 02-891148.
Helst skriftlig henvendelse.
I redaktionen: Th. Ry Andersen, H. J.
Beier, Peter Bering, P.
Lykkeberg,
K. Schouboe, P. E. Hansen, Peter
Juel Jeppesen, Bjarne Kombeck.
Annoncer: Fritz Knudsen,
Langelinie 131, 5230 Odense M.
Eftertryk tilladt med kildeangivelse.
EILER EILERTSEN KBHVN. |
og model. Men de giver et godt billede af produktionens
størrelse.
1903 A+C
1.708
1904 B+C
1.695
1905
F
1.599
1906 K,N,R,S
8.729 (R: I alt
1907-08 K,N,R,S
14.887 2.500)
Det var store tal for den tid. De skulle imidlertid langt blive overgået
af den model, der så dagens lys i 1908: Ford T. Med denne model fik Ford
for alvor gennemført masseproduktionen, ikke mindst takket være sin
senere medarbejder, dansk-amerikaneren William S. Knudsens, indstats.
Ford T'ens historie må en anden fortælle. Cadillacen, som
jeg omtalte indledningsvis, og William S. Knudsen vil jeg derimod gerne
berette om ved en senere lejlighed. |
|