Bilhistorisk Tidsskrift NR. 59 - SOMMER 1979 side 12 |
reservedele, der aldrig nåede frem, og pedalerne gav en
overgang anledning til spekulationer. Da de skulle males, opdagedes det,
at der var isvejst ca. 5 cm på pedalarmene. Kunne det være originalt,
eller havde fru Møller Kroigård mon været så kortbenet, at det havde
været nødvendigt at forlænge pedalerne? Næppe. Ganske vist havde hun
aldrig over for mig gjort krav på at have optrådt i Folies-Bergére i
sine yngre dage, men jeg huskede hende trods alt som en absolut nydelig og
velproportioneret dame. Jeg satte mig derfor til at granske i
reservedelskataloget, hvor jeg fandt andre numre for pedalerne i cabriolet
A og roadster end i de øvrige modeller. Ved fortsat læsning fandt jeg
desuden, at ratstammen var forlænget med 58 mm, og så var der ingen
tvivl mere. Foranlediget af den længere motorhjelm var sæderne
naturligvis rykket tilbage i vognen, og pedaler og ratstamme følgelig
forlænget. Jagten på et sæt andre pedaler kunne derfor afblæses. |
far havde haft før krigen. Jeg skulle få den billigt. Mit
hjerte gav et hop, for det var netop, hvad jeg manglede, og igen var det
svært ikke at se ud som katten, der lige har slugt kanariefuglen. Min
bekendt virkede på den anden side nærmest lige så lykkelig ved udsigten
til endelig at slippe af med sin gamle lygte, og således var alle glade.
Efter at en bule var banket ud, kunne lygtehus og arm sendes til
forkromning, mens parabol og spejl fik ny belægning. Foruden at fungere
som sidespejl indtager Zeiss projektøren nu atter sin vante plads som
prikken over i'et på en Mercedes-Benz. |
reglen større forståelse for sin hobby end en veteranbil-entusiast.
Mange har tilsyneladende svært ved at få øje på det attraktive i at
måtte investere store beløb, samtidig med at man tilbringer sin
fritid stående på hovedet i en rustbunke og bliver indsmurt i
olieslam fra top til tå. Det er derfor ikke ualmindeligt at blive stillet
overfor spørgsmålet, om det nu kan betale sig. Fra et rent økonomisk
synspunkt må svaret blive, at det kan det ikke. Som amatør skal man ikke
regne med at kunne restaurere en gammel bil for derefter at opnå en net
fortjeneste ved et hurtigt salg. Men hvad bryder den virkelige entusiast
sig om det? Han kaster sig ud i arbejdet, for at hygge sig med det mens
det står på og derefter glæde sig over det færdige resultat i mange
år fremover. Bevares, man hører sjældent om en frimærkesamler, der har
fået skældud, fordi der på uforklarlig vis er kommet olie på
manchetterne på hans nyvaskede skjorte. Til gengæld må han nøjes med
at stå som misundelig tilskuer, når veteranbil-ejeren kører ud for at
høste frugten af sit møjsommelige arbejde, måske ledsaget af sin
nærmeste familie. Altså kan det alligevel betale sig! |