Bilhistorisk Tidsskrift NR. 59 - SOMMER 1979 side 15 |
prototyper til en »dansk« bil, såvel personvogn som
lastbil, men de kom ikke videre, og det er vel et spørgsmål hvor dansk
konstruktionen var. Kort før krigen experimenterede Frichs og B & W (Bur-Wain)
med lastbiler og busser med dieselmotor. -I øvrigt opstod der en lang
række danske bilsamlefabrikker, ført an af Ford i 1919 og General Motors
i 1924: Begge firmaer havde dansk-fødte direktionsmedlemmer, Charles E.
Sorensen og Willian S. Knudsen. 30'ernes valutaforhold og
import-restriktioner begunstigede dansk samleproduktion, og det er
sandsynligt at følgende mærker blev samlet i Danmark, foruden de
allerede nævnte amerikanske fabrikater: Adler, Citroén, DKW,
Mercedes-Benz, Morris, Willys - og sikkert flere. Endvidere leveredes
stadigt et betragteligt antal karrosserier fra bl. a. Asnæs, Dansk
Karosseri-Fabrik, Holbæk, Højer, Randers m.fl. Et levn fra denne branche
har vi endnu i form af de få firmaer, der leverer danskbyggede
karrosserier på udenlandske bus-chassis'er, bedst kendt er Leyland-DAB i
Silkeborg. |
atter var frit for restriktioner - ligesom erhvervslivet led
under manglen på nye last- og varevogne. Indkøbstilladelser til nye
biler blev kun givet i yderst begrænset omfang, dog var visse
professioner, f.ex. lægestanden, begunstigede. En senere ordning pålagde
en høj extraafgift, den såkaldte dollarpræmiering, såfremt man ville
købe ny bil uden indkøbstilladelse. Omsætningsafgiften blev indført,
og udstrakt til at dække brugte biler ved import eller genopbygning med
nyt karrosseri. En række bilejere fik endda deres nyerhvervede
»dollargrin« konfiskeret - de såkaldte »gavebiler« der ikke altid var
erhvervet ved helt legale metoder. |
en snes Daimler og Lanchester tilsammen. Mange fabrikater,
især amerikanske, var alt for dyre, og ganske uegnede til danske forhold.
Og selv om et firma fik et importagentur, var bilimport stadigvæk et
noget risikabelt lotterispil: Folkevognen blev en guldgrube for SMC, men
Nordisk Diesel var ikke så heldig - deres program omfattede bl. a.
sådanne dødssejlere som Standard og Studebaker, og ND overlevede vel kun
på grund af Ferguson-traktorens sejrsgang.
|