Bilhistorisk Tidsskrift NR. 59 - SOMMER 1979 side 17 |
S l blev bygget op på Sommers eget værksted. Bemærk udformningen af forpartiet. Det er naturligt i denne forbindelse at mindes den skæbne som
overgik Martini i Schweiz, Spyker i Holland og de belgiske bilmærker -
ingen af dem kunne på det kritiske tidspunkt tilbyde biler som ikke kunne
leveres bedre og billiger fra Torino, Detroit eller Paris (eller fra
udenlandske firmaers lokale samlefabrikker), samtidig med at exportsalget
af forskellige årsager gik tilbage. Det er forfatterens personlige
overbevisning, at en dansk bilfabrikation kun kunne etableres såfremt
produktet kunne tilbyde noget specielt, så en dansk bil derved kunne
fylde en nok så beskeden niche på verdensmarkedet og på denne vis
undgå en direkte konkurrence med de internationale masseproducenter. Den
hollandske DAF/Volvo er med sin særegne transmission et skoleexempel
herpå. I den henseende var den teknisk særprægede DKR måske det bedste
forsøg Danmark præsterede, eller sågar Sommers Volvo Joker. |
|