Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  19

     
 

  S l blev bygget i 1949, og forevistes for offentligheden på biludstillingen i Forum i 1950. Vognens tilblivelseshistorie var ganske kompliceret, og udseendet ændredes flere gange hen ad vejen, ligesom der også blev experimenteret med forskellige motortyper. Ifølge samtidig omtale investerede direktør Sommer den nette sum af 100.000 kr. i prototypen, hvad der den gang var en formue.
   Først forarbejdedes en skalamodel af chassiset med forskærme, køler og vindspejl. Chassiset var traditionelt opbygget af to langsgående kasseprofiler, med en krydsforstærkning hvor kardanakslen var lejret. Interessant nok var chassisrammen ført under bagakslen. Motoren låntes fra en Jowett-Bradford varevogn - den klassiske 2 cylindrede vandkølede boxermotor med sideventiler, boring og slaglængde 79x102 mm, 1005 ccm, 25 bhk v.3500 o/m. Også den 3-trins gearkasse og bagakslen stammede fra Bradford'en.
   Forhjulsophænget var uafhængigt med en tværliggende bladfjeder, sandsynligvis inspireret af DKW, bagtil anvendtes langsgående blad- fjedre på sædvanlig vis. Det særprægede styretøj med sektor og tandhjul i hus var lånt fra en Jowett Javelin. Bremserne repræsenterede et fremskridt fra det engelske forbillede, idet de var Girling hydrauliske på alle 4 hjul - Javelin havde endnu i 1950 det blandede hydromekaniske system, og Bradford'en nøjedes med mekaniske

bremser. Rattet stammede fra en Javelin, instrumenterne fra en Bradford, og der anvendtes i tidens løb forskellige hjul - enten fra Bradford, eller fra Javelin med forandrede nav. Begge er af dimensionen 5.25 x 16.
  Karrosseriet var af stålplade på træramme, med kunstlæderbeklædt tag - man fandt frem til formgivningen ved hjælp af en model i fuld størrelse udført i bøjet ståltråd. Udformningen af forenden ændredes flere gange, først havde S l lodret kølergitter med lodrette ribber og forlygterne indbygget mellem skærme og kølergitter. Før udstillingen i Forum blev forlygterne flyttet ud i skærmene, og S l fik et skrånende kølergitter med vandrette ribber. Ved udstillingens åbning viste det sig pinligt nok, at den engelske Armstrong Siddeley på nabostanden havde et næsten identisk forparti; derfor skiftede S l udseende mellem første og anden udstillingsdag, idet der blev monteret et fintmasket kølergitter af form som et omvendt »T« - nederste parti dobbelt så bredt som det øverste. Efter udstillingen ændredes udseendet for sidste gang - forlygterne flyttedes tilbage til deres oprindelige position, den øverste del af kølergitteret erstattedes af fast plade og den nederste brede del af gitteret blev udformet som 3 kraftige vandrette ribber.
   I øvrigt var det 2-dørs karrosseri af konventionel linieføring i 40'ernes stil, med plads til 4 á 5 personer. Sæderne var oprindelig betrukne

med kanalsyet læder, men dette udskiftedes med et stofbetræk som ville være billigere i serieproduktion. Bagagerummet var indbygget bagtil, og tilgængeligt udefra. Vognens dimensioner: Akselafstand 2700 mm, sporvidde for 1240 mm, bag 1300 mm, længde 4300 mm, bredde 1580 mm, højde 1490 mm, vægt 830 kg tom, benzintank 25 liter. Tophastigheden blev opgivet til 95-100 kmt, og benzinforbruget til 15-18 km l.
   Det var Erik Sommers håb, at S l kunne sættes i produktion til en pris af ca. 10.000 kr. inclusive omsætningsafgift, eller omtrent hvad en Opel Olympia eller Morris Minor kostede i 1950. Af denne pris skulle 2500 kr. anvendes til køb af dele fra udlandet, væsentligst motoren. Men imidlertid blev produktionsplanerne skrinlagt hen på året 1950, da udviklingsarbejdet var afsluttet. Man kan tænke sig flere årsager til at en produktion blev opgivet. Spørgsmålet om toldbeskyttelse var uafklaret, og serieproduktion ville have krævet en endnu større kapitalinvestering. Der er også tvivlsomt, om Jowett kunne have leveret motorer til en rimelig lav pris.
  Den gammeldags motor var det svage punkt i S l's i øvrigt sunde konstruktion - skønt vognen næppe kunne kaldes udpræget moderne. Nogle år senere blev bilen forsøgsvis udrustet med en dobbeltstemplet 2-cylindret 2-takts motor på 750 ccm af det tyske fabrikat ILO (samme