|
S l blev bygget i 1949, og forevistes for
offentligheden på biludstillingen i Forum i 1950. Vognens
tilblivelseshistorie var ganske kompliceret, og udseendet ændredes flere
gange hen ad vejen, ligesom der også blev experimenteret med forskellige
motortyper. Ifølge samtidig omtale investerede direktør Sommer den nette
sum af 100.000 kr. i prototypen, hvad der den gang var en formue.
Først forarbejdedes en skalamodel af chassiset med
forskærme, køler og vindspejl. Chassiset var traditionelt opbygget af to
langsgående kasseprofiler, med en krydsforstærkning hvor kardanakslen
var lejret. Interessant nok var chassisrammen ført under bagakslen.
Motoren låntes fra en Jowett-Bradford varevogn - den klassiske 2
cylindrede vandkølede boxermotor med sideventiler, boring og slaglængde
79x102 mm, 1005 ccm, 25 bhk v.3500 o/m. Også den 3-trins gearkasse og
bagakslen stammede fra Bradford'en.
Forhjulsophænget var uafhængigt med en tværliggende
bladfjeder, sandsynligvis inspireret af DKW, bagtil anvendtes langsgående
blad- fjedre på sædvanlig vis. Det særprægede styretøj med sektor og
tandhjul i hus var lånt fra en Jowett Javelin. Bremserne repræsenterede
et fremskridt fra det engelske forbillede, idet de var Girling hydrauliske
på alle 4 hjul - Javelin havde endnu i 1950 det blandede hydromekaniske
system, og Bradford'en nøjedes med mekaniske |
|
bremser. Rattet stammede fra en Javelin, instrumenterne fra
en Bradford, og der anvendtes i tidens løb forskellige hjul - enten fra
Bradford, eller fra Javelin med forandrede nav. Begge er af dimensionen
5.25 x 16.
Karrosseriet var af stålplade på træramme, med
kunstlæderbeklædt tag - man fandt frem til formgivningen ved hjælp af
en model i fuld størrelse udført i bøjet ståltråd. Udformningen af
forenden ændredes flere gange, først havde S l lodret kølergitter med
lodrette ribber og forlygterne indbygget mellem skærme og kølergitter.
Før udstillingen i Forum blev forlygterne flyttet ud i skærmene, og S l
fik et skrånende kølergitter med vandrette ribber. Ved udstillingens
åbning viste det sig pinligt nok, at den engelske Armstrong Siddeley på
nabostanden havde et næsten identisk forparti; derfor skiftede S l
udseende mellem første og anden udstillingsdag, idet der blev monteret et
fintmasket kølergitter af form som et omvendt »T« - nederste parti
dobbelt så bredt som det øverste. Efter udstillingen ændredes udseendet
for sidste gang - forlygterne flyttedes tilbage til deres oprindelige
position, den øverste del af kølergitteret erstattedes af fast plade og
den nederste brede del af gitteret blev udformet som 3 kraftige vandrette
ribber.
I øvrigt var det 2-dørs karrosseri af konventionel
linieføring i 40'ernes stil, med plads til 4 á 5 personer. Sæderne var
oprindelig betrukne |
|
med kanalsyet læder, men dette udskiftedes med et
stofbetræk som ville være billigere i serieproduktion. Bagagerummet var
indbygget bagtil, og tilgængeligt udefra. Vognens dimensioner:
Akselafstand 2700 mm, sporvidde for 1240 mm, bag 1300 mm, længde 4300 mm,
bredde 1580 mm, højde 1490 mm, vægt 830 kg tom, benzintank 25 liter.
Tophastigheden blev opgivet til 95-100 kmt, og benzinforbruget til 15-18
km l.
Det var Erik Sommers håb, at S l kunne sættes i produktion
til en pris af ca. 10.000 kr. inclusive omsætningsafgift, eller omtrent
hvad en Opel Olympia eller Morris Minor kostede i 1950. Af denne pris
skulle 2500 kr. anvendes til køb af dele fra udlandet, væsentligst
motoren. Men imidlertid blev produktionsplanerne skrinlagt hen på året
1950, da udviklingsarbejdet var afsluttet. Man kan tænke sig flere
årsager til at en produktion blev opgivet. Spørgsmålet om
toldbeskyttelse var uafklaret, og serieproduktion ville have krævet en
endnu større kapitalinvestering. Der er også tvivlsomt, om Jowett kunne
have leveret motorer til en rimelig lav pris.
Den gammeldags motor var det svage punkt i S l's i øvrigt sunde
konstruktion - skønt vognen næppe kunne kaldes udpræget moderne. Nogle
år senere blev bilen forsøgsvis udrustet med en dobbeltstemplet
2-cylindret 2-takts motor på 750 ccm af det tyske fabrikat ILO (samme |
|