|
motor som anvendtes af Wendax/Erla,
jvf. omtalen af denne bil) - en motor som Sommer havde planer om at
indbygge i en projekteret forhjulstrukket varevogn. ILO motoren er
bevaret og ligesom S l udstillet på Danmarks Tekniske Museum. - S l
blev brugt regelmæssigt i flere år og nåede at køre 150.000 km.
Den blev restaureret til Teknisk Museums åbning i 1967, og blev ved
denne lejlighed ført tilbage til samme stand som sidst på året
1950. - Billed- |
|
Bladet gav S l fyldig omtale i februar 1930; bl. a.
anførtes det, at »de to vandretliggende cylindre er så praktisk
anbragt, at man blot ved at tage et forhjul af kan komme til dem«!
Sommers bilprojekter ophørte ikke med S l. I 1951
importeredes et exemplar af Jowett Jupiter sportsvognen, som Sommer
lod forsyne med en danskbygget hardtop med en fastback-agtig
linieføring; vognen blev omtalt og afbildet bl.a. i Auto. Denne
vogn blev solgt i Sverige, hvor det |
|
|
Sommers karetmagermester og sønnen Ole Sommer udkastede
på fri hånd faconen på Jupiterens karrosseri i sammensvejste tynde
stålstænger - under hyppige diskussioner med senior, Erik Sommer. Det
vanskeligste var at få højre og venstre side symmetrisk. Plade-artisten
Stensnæs formede så det endelige karrosseri af aluminium.
må formodes at den er gået til. Næste skridt var at importere 2
Jupiter-chassis'er, hvoraf dog det ene senere blev sendt retur til
fabrikken. Det andet fik et dansk aluminiumskarrosseri, en lukket 2-dørs
coupé med fastback, hvis linieføring kan lede tanken hen på den første
Bentley Continental; dog anvendtes forenden fra en almindelig Jupiter med
standard karrosseri. Efter en omtumlet skæbne ejes denne bil nu af
forfatteren til nærværende artikel.
Et andet Jowett-inspireret projekt var en hyrevogn, baseret
på Bradford varevognen. Fabrikkens standardkarrosseri blev forsynet med 2
extra sidedøre som blev skåret ind i varekassen foran bagskærmene, og
et bagsæde monteredes. Men til trods for Bradford'ens berømte sejlivet-
(side 21) For et par år siden havde Ole Sommer (til venstre) besøg af
Jupiteren med dens nuværende ejer, artiklens forfatter.
|
|