|
|
|
Volvo Specialen blev fremstillet på samme måde som
Jupiteren. Til venstre karrosserikunstneren Stensnæs, til højre Ole
Sommer.
hed var resultatet sikkert ikke videre velegnet til at afhjælpe
efterkrigstidens lillebil-mangel, da de fleste hyrevognmænd foretrak
»amerikanere« - heller ikke den engelske Austin-taxi slog igennem i
Danmark, og Bradford'en var som Mini-Taxi 20 år forud for sin tid.
Ifølge oplysninger fra en tysk kilde var Sommer også
involveret i et projekt til at licensbygge den tyske Staunau i Danmark -
Staunau var et lille firma i Hamburg som i 1950-51 forsøgte sig med en
forhjulstrukket bil med den dobbelt- stemplede ILO 730 ccm motor. Dette
har ikke kunnet bekræftes fra dansk side, men her er måske en forklaring
på at denne motor endte i S l som ovenfor omtalt. Hvad den forhjulstrukne
varevogn angår, oplyser Ole Sommer at den østrigske bilkonstruktør
Eberan von Eberhorst opholdt sig en kort tid i København og der var ansat
af hans far til at forestå dette projekt, som aldrig kom længere end til
tegnebrættet. I den forbindelse er det værd at bemærke, at det var von
Eberhorst som konstruerede chasisset til Jupiter'en. Hans karriere
spænder i øvrigt fra 30'ernes Auto Union racervogne som han arbejdede
på hos Porsene's konstruktionsbureau, til Aston Martin sportsvognene 20
år senere.
|
|