Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  24

     
 

DK A l »Den Danske DKW«. København 1950 Før krigen hørte DKW til de mest udbredte automobilmærker i Danmark. Disse forhjulstrukne to-taktere var blandt de billigste rigtige 4- personers biler, i såvel anskaffelse som drift. Talrige øgenavne blev hæftet på de små biler, »Prutsofie« på grund af den særprægede motor- lyd, eller »Klistermasse« frit efter »Meisterklasse« med det kunstlæderbetrukne trækarrosseri, som man efter sigende skulle have en bogbinder til at reparere. Det var firmaet Bohnstedt- Petersen med filialen Autoropa som stod for importen af DKW, sammen med bl.a. Wanderer (et søstermærke fra Auto-Union koncernen), Mercedes-Benz og visse af Chrysler-gruppens mærker.
   Efter 1945, da Tyskland blev delt i to, endte desværre samtlige Auto-Unions fabriksanlæg øst for zonegrænsen. Det gik langsomt med at genetablere DKW i Vesttyskland, men i 1949 genoptoges produktionen af motorcykler i Ingolstadt (den nuværende Audi-fabrik), og samme år præsenteredes en let varevogn, type F 89 L, med 2-cylindret motor. Fra august 1950 produceredes personbiler, i Düsseldorf, den nye model var F 89 P Meisterklasse med samme 2- cylindrede motor som varevognen. F 89 P havde strømlinieformet stålkarrosseri, og var i hovedtrækkene baseret på prototypen F 9 fra 1940, som dog skulle have haft kunststofkarrosseri

og 3-cylindret motor. Den 3-cylindrede motor på 896 ccm gik først i produktion hos DKW da F 91 Sonderklasse blev præsenteret i marts 1953.
   Imidlertid dukkede der også DKW'er op fra den gamle fabrik i Østtyskland, disse gik under navnet IFA. Den første model F 8 præsenteredes i 1948, og var ganske uforandret fra den sidste førkrigs Meisterklasse med samme typenummer. I 1950 udvidedes programmet med den 3-cylindrede F 9 som var baseret på 1940- prototypen og som det derfor er vanskeligt at skelne fra den vesttyske F 89/F 91, bortset fra en anden kølergrill. Det er værd at bemærke, at såvel DKW som IFA blev solgt af Bohnstedt- Petersen i Danmark efter krigen, og det er tænkeligt at de første IFA'er er blevet omtalt som DKW.
   Denne lidt lange indledning er nødvendig for at give baggrunden til Bohnstedt - Petersens aktiviteter efter krigen. Der er ingen tvivl om, at størstedelen af firmaets salg før krigen havde været DKW, og dette mærke savnedes føleligt i de første efterkrigsår. Enkelte Mercedes-Benz kunne man vel få lov til at importere da Stuttgart-firmaet genoptog produktionen i 1947, men Wanderer var forsvundet for stedse og af Chrysler-mærkerne havde Bohnstedt kun deSoto tilbage som næppe kunne hverken importeres eller sælges. Den engelske Singer blev først importeret fra 1951.

At Bohnstedt-Petersen således i høj grad manglede biler at sælge har sikkert været en medvirkende årsag til at man forsøgte sig med en dansk bil - eller, nærmere betegnet, en dansk DKW. Det er naturligt at formode, at der efter krigen var mange gamle DKW'er som var i udmærket mekanisk stand, men med temmelig rådne karrosserier - så hvorfor ikke forsøge med et nyt dansk stålkarrosseri på førkrigs DKW chassis. Bohnstedt havde vel også ambitionen om at fremstille en dansk bil, og firmaet havde erfaring fra tiden som samlefabrik. Ansvarlig for udformningen af den danske DKW var ingeniør Svend Age Mathiesen, som havde arbejdet for flere bilfabrikker i bl. a. USA.
   Det viste sig, at et parti DKW-dele havde overlevet besættelsen i gitterskur 5 i Frihavnen, og disse kom nu til god anvendelse ved DK- projektet. Chassiset var formentlig fra en DKW F 8 fra 1939-40 med uafhængigt forhjulsophæng med en tværliggende bladfjeder over tværsvingarme, tandstangsstyretøj og bagtil DKW's »Schwebeachse« med en højtliggende bladfjeder. Motoren var også DKW, 2-cylindret, boring og slaglængde 76 mm kvadratisk, 684 ccm. Kompression 5,9:1, 20 bhk v. 4000 o/m. Transmission gennem flerpladekobling i oliebad, 3-trins gearkasse med friløb - gearstang i instrumentbrættet - og forhjulstræk, naturligvis.
   Nu må det indskydes, at den første DK kun