|
DK A1,
var en prototype, og at senere modeller var tænkt udrustet med en
anden motor. Mathiesen beskrev selv bilen i en artikel i International
Motor-Revue i april 1950, og her nævner han to mulige motorer - dels den
3-cylindrede 900 ccm DKW motor, som på dette tidspunkt kun blev
produceret af IFA i Østtyskland; dels den dobbeltstemplede 2-cylindrede
ILO på 750 ccm som tilsyneladende er indgået i de fleste danske bilprojekter!
Med DKW-motor kaldtes bilen DK A l, med ILO-motor var betegnelsen DK A 2.
I øvrigt var DK A l temmelig forskellig fra DKW-forbilledet. Den
betydeligste forandring var bremserne, som var hydrauliske af fabrikat
Lockheed. Flere engelske komponenter anvendtes, således Hardy Spicer
kardanled og Layrub gummiled i forhjulstrækket, Smiths instrumenter, rat
og karrosseribeslag fra Wilmot Breeden og 15 tommer Dunlop hjul (nogle
kilder angiver dog 16 tommer hjul).
Karrosseriet var dansk arbejde, fra Næsby Karrosserifabrik,
udført i 0,9 mm stålplade uden nogen træramme. Det var bygget ud i fuld
bredde med glatte sider (pontonform) og gav plads til 5 personer; takket
være de enkle former skulle det være muligt at fremstille karrosseriet
uden anvendelse af dyre presseværktøjer. Benzintanken rummede 30 liter
og var |
|
placeret i motorrummet, reservehjulet bagtil under bagagerummets gulv.
Dimensioner: Akselafstand 2600 mm, sporvidde for 1210 mm, bag 1300
mm, længde 4300 mm, bredde 1560 mm, høj- de 1580 mm. Egenvægten
androg 875 kg, hvad der ikke var så godt, idet dette var ca. 125 kg
mere end en førkrigs-DKW. Bemærk i øvrigt,
|
|
hvor nær DK A l ligger på S l i dimensionerne.
Der blev kun bygget én DK A l 2-dørs sedan, som
blev udstillet i Forum 1950. Endvidere blev der over samme læst
fremstillet 4 varevogne, som næppe har adskilt sig synderlig i
deres specifikation og personvognen blev til sidst
|
|
|