|
også bygget om til varevogn. De er alle længst forsvundne.
Nogen større serieproduktion kom det således ikke til. Salgsprisen var
skønsmæssigt anslået til 8000 kr. exclusive omsætningsafgift (ville
svare til ca. 10.500 kr. ind. oms i 1950 - sammenlign SI), og deraf skulle
ca. 61% dække danske dele og produktion, resten dele importeret fra
England og Tyskland.
At Bohnsted-Petersen opgav projektet skyldes sikkert delvis
at DKW næppe kunne levere motorer - men muligvis overvejede man at skaffe
disse fra IFA i Østtyskland. I hvert fald fik Bohnstedt snart etableret
en import af IFA'erne, og i 1951 begyndte de første rigtige DKW'er i
efterkrigsmodel at dukke op i Danmark. I 1952 kostede en Meisterklasse
limousine ca. 11.600 kr. ind. oms, IFA'en må have været noget billigere.
Men lad os vende tilbage til Bohnstedt's stand på
Forum-udstillingen i 1950. Skandinavisk Motor Journal omtalte »de nye
tyske DKW-modeller, der udstilles både som 2-dørs sedan og 2-dørs
cabrio limousine. Rent konstruktivt adskiller de sig ikke fra
førkrigstidens modeller, men de er forsynet med nye, nærmest italiensk
prægede stålkarrosserier«. Dette kunne jo tyde på, at Bohnstedt havde
gjort et kup og udstillede den nye vesttyske F 89 et halvt år før den
gik i produktion, eller at de udstillede biler var af model IFA F 9. Et
fotografi i et samtidigt nummer af »The Autocar« opklarer sagen: |
|
Bohnstedt havde fået fat på et par biler med
specialkarrosseri fra firmaet Baur i Stuttgart, disse stålkarrosserier
leveredes i 1949-50 dels til ombygning af trætte førkrigs-DKW'er, dels
til IFA »på den anden side«, og kølermærket på Forum-bilen ser ud
til at være IFA's.
I øvrigt var Bohnstedt-Petersens stand en blandet landhandel
med gammelt og nyt - der var i hvert fald én autentisk førkrigs-DKW,
sandsynligvis en Luxus Cabriolet, og yderligere en »førkrigs-DKW« som
Bohnstedt selv havde bygget af stumperne fra Frihavnen men forsynet med et
Wanderer-karrosseri! Denne vogn skal have undret besøgende tyskere såre
- men endnu mere forbavsende må tilstedeværelsen af en 1939 1.3 liters
Hanomag med strømliniekarrosseri have været, hvor Bohnstedt så end
havde fundet den. Mere interesse samlede sig retfærdigvis om de nye
Mercedes-Benz 170 S og D ...
Erla. København og Hamborg 1950. Det sidste medlem af triumviratet
af danske biler som publikum kunne beundre på automobiludstillingen i
Forum i 1950 var at finde på Erlas lille stand. Erla var et af mange nye
firmaer der lige efter krigen dukkede op i automobilbranchen, under
ledelse af en forhenværende reklametegner, direktør Walther Krohn som
var 33 år gammel i 1950. Han havde det danske agentur for de engelske
mærker Bond og |
|
Morgan, og foruden disse udstilledes en pro: type til en
»dansk« bil.
Det er ikke mange oplysninger der foreligger om Erla'en.
Udstillingskataloget oplyser, at vognen er dansk/tysk - motor og chassis
indføres fra Tyskland, mens vognens stålkarrosser fremstilles i Danmark.
I Skandinavisk Motor, Journals omtale af udstillingen nævnes
bilen ikke ved navn, men Damkiers beskrivelse fortjener at blive citeret i
sin helhed: » - - - finder vi en lille tysk prototype for en 2-personers
coupé med fast top. Ved at se på denne vogn kommer man med det samme til
at tænke på visse populære drengeblade med byggeanvisninger, hvor man
kan se, hvorledes enhver rask dreng kan lave en bil af sin fars cykle og
sin mors symaskine. Konstruktionen er tilsyneladende udmærket, men med
hensyn til karrosseriet kan man sige, at det ikke ligefrem egner sig til
udstilling.«
Motoren var den samme dobbeltstemplede 2- takts ILO som figurerede
i historien om S l og DK Al-2 cylindre, boring og slaglængde 52x88 mm,
748 ccm, 25 bhk DIN v. 3500 o/m. Vandkøling og enkelt Solex karburator.
Tør enkeltpladekobling, 4 fremadgående gear og forhjulstræk.
Almindeligt kasserammechassis, stålkarrosseri på træramme. Affjedringen
var uafhængig, fortil tværliggende bladfjeder og torsionsstænger,
bagtil langsgående svingarme og torsionsstænger. Tandstangsstyretøj, og |
|