Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  27

     
 

hydrauliske bremser på alle hjul. Dimensioner: Akselafstand 2250 mm, sporvidde 1220 mm, længde 3850 mm, bredde 1470 mm, højde 1460 mm, vægt ca. 680 kg. Tophastigheden ansloges til ca. 110 kmt, benzinforbruget til ca. 6,5 liter pr. 100 km.
   Dette er stort set hvad der foreligger af kendsgerninger om Erla'en. Kun ved udgivelsen af en ny tysk bog i 1977 (Rosellen: Deutsche Kleinwagen nach 1945) blev historien bag Erla'en nærmere belyst ...: Vognen var ikke dansk, og der har næppe

 

været realistiske planer om en licens- eller samleproduktion i Danmark. Ej heller var karrosseriet dansk-fremstillet. Bilen var af det tyske mærke Wendax hvis historie i sig selv er interessant nok. En Dr. Alpers i Hamburg havde et lille firma der fremstillede jernbane-dræsiner, stålmøbler og motoriserede budcykler - trehjulede med lad foran føreren og en to-takts motor ved det enlige baghjul. Disse blev i 1949 efterfulgt af en ganske fornuftigt udseende lille lastvogn med frembygget førerhus og en VW-motor som var  »omvendt«  og trak

 

Vi kunne ikke fremtrylle et billede af Erla vognen, men her er Wendax WS 750 Front.

på forhjulene - dette projekt faldt ikke i god jord hos Wolfsburg-firmaet som havde en egen transporter næsten færdigudviklet, og derfor ikke ville sælge motorer til Dr. Alpers.
   Ufortøvet gik Alpers og hans konstruktør, ingeniør Paartz, i krig med det næste projekt - en lille sportsvogn med moderne karrosseri i fuld bredde, og en 2-takts motor på 400 ccm bag sædet som trak på det højre baghjul. Wendax Aero WS 700 byggedes i få exemplarer i 1949-50. Langt mere ambitiøs var den næste nye model - en ganske stor 4-dørs limousine med den dobbeltstemplede ILO-motor og forhjulstræk. Karrosseriets linieføring var inspireret af den nye Hansa 1500 - den første tyske bil med pontonkarrosseri efter amerikansk forbillede - blot var Wendax WS 750 endnu grimmere. »Erla« en i Forum var Dr. Alpers' personlige specialbyggede coupé, med kortere akselafstand end den 4- dørs model, men ellers tilsvarende. Ifølge Rosellen var denne bil kun lige færdig og tilkørt, og blev sendt til København da man ikke havde andre biler til udstilling - et fotografi i hans bog viser coupé'en, og dette billede må være taget i Forum, da man ser en Morgan i baggrunden.