|
hydrauliske bremser på alle hjul. Dimensioner:
Akselafstand 2250 mm, sporvidde 1220 mm, længde 3850 mm, bredde
1470 mm, højde 1460 mm, vægt ca. 680 kg. Tophastigheden ansloges
til ca. 110 kmt, benzinforbruget til ca. 6,5 liter pr. 100 km.
Dette er stort set hvad der foreligger af
kendsgerninger om Erla'en. Kun ved udgivelsen af en ny tysk bog i
1977 (Rosellen: Deutsche Kleinwagen nach 1945) blev historien bag
Erla'en nærmere belyst ...: Vognen var ikke dansk, og der har
næppe |
|
været realistiske planer om en licens- eller samleproduktion
i Danmark. Ej heller var karrosseriet dansk-fremstillet. Bilen var
af det tyske mærke Wendax hvis historie i sig selv er interessant
nok. En Dr. Alpers i Hamburg havde et lille firma der fremstillede
jernbane-dræsiner, stålmøbler og motoriserede budcykler -
trehjulede med lad foran føreren og en to-takts motor ved det
enlige baghjul. Disse blev i 1949 efterfulgt af en ganske fornuftigt
udseende lille lastvogn med frembygget førerhus og en VW-motor som
var »omvendt« og trak |
|
|
Vi kunne ikke fremtrylle et billede af Erla vognen, men
her er Wendax WS 750 Front.
på
forhjulene - dette projekt faldt ikke i god jord hos Wolfsburg-firmaet som
havde en egen transporter næsten færdigudviklet, og derfor ikke ville
sælge motorer til Dr. Alpers.
Ufortøvet gik Alpers og hans konstruktør, ingeniør Paartz,
i krig med det næste projekt - en lille sportsvogn med moderne karrosseri
i fuld bredde, og en 2-takts motor på 400 ccm bag sædet som trak på det
højre baghjul. Wendax Aero WS 700 byggedes i få exemplarer i 1949-50.
Langt mere ambitiøs var den næste nye model - en ganske stor 4-dørs
limousine med den dobbeltstemplede ILO-motor og forhjulstræk.
Karrosseriets linieføring var inspireret af den nye Hansa 1500 - den
første tyske bil med pontonkarrosseri efter amerikansk forbillede - blot
var Wendax WS 750 endnu grimmere. »Erla« en i Forum var Dr. Alpers'
personlige specialbyggede coupé, med kortere akselafstand end den 4-
dørs model, men ellers tilsvarende. Ifølge Rosellen var denne bil kun
lige færdig og tilkørt, og blev sendt til København da man ikke havde
andre biler til udstilling - et fotografi i hans bog viser coupé'en, og
dette billede må være taget i Forum, da man ser en Morgan i baggrunden.
|
|