Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 59  -  SOMMER 1979     side  29

     
 

en ramme af støbte, sammenboltede letmetalelementer, hertil koldsvejsedes karrosseriet som var af glasfiber-armeret plastic. Rammekonstruktionen havde lighedspunkter med f. ex. Panhard Dyna, og DKR var, skønt ikke den første bil med glasfiber-karrosseri (Chevrolet Corvette fra 1953), sandsynligvis den første 4-dørs sedan som anvendte dette materiale. Affjedringen, hvis endelige udformning O. Ahlmann-Ohlsen stod for, anvendte sammenbyggede skruefjedre og støddæmpere, som skulle suppleres med progressivt virkende luftfjedre; fortil var hjulophængningen uafhængig med dobbelte langsgående svingarme, bagtil anvendtes et gennemgående akselrør. Der anvendtes hydrauliske Lockheed bremser, og DKR havde forhjulstræk.
   Motoren var af fabrikat Heinkel, og gearkassen ZF, begge formodentlig lånt fra en Tempo varevogn. Det var en konventionel 4-cylindret vandkølet rækkemotor med krumtappen i 3 hovedlejer - af interesse var dog de halvkugleformede forbrændingsrum med V-stillede topventiler, aktiveret af stødstænger fra en sideliggende knastaksel. Boring og slaglængde var 70 x 71 mm, volumen 1092 ccm, kompression 7,0:1. Med én Solex karburator udvikledes 45 bhk v. 4200 o/m.

Først blev der lavet en skalamodel af DK Plastic bilen.

En kilde nævner at bilen senere skulle udstyres med en dansk udviklet dieselmotor.
 DKR var en ganske stor bil, akselafstanden var 2750 mm og længden nærmede sig 5 meter. Sporvidde 1380 mm, bredde 1800 mm og højde 1580 mm. Takket være den anvendte konstruktionsmåde var vægten dog holdt nede på ca. 1000 kg. Dækstørrelsen var 5,90x15, og benzintanken rummede 50 liter. Topfarten

blev anslået til 120 kmt, benzinforbruget til 7-8 liter pr. 100 km.
 Karrosseriet afspejlede tydeligt indflydelsen fra datidens amerikanske biler, men med flere dengang usædvanlige træk. Motorens placering foran forhjulene gav et betragteligt overhæng fortil, og set forfra kunne DKR overfladisk minde om en Porsche 356, bortset fra den beskedne åbning til køleren og luftindtaget til karburato-