|
en ramme af støbte, sammenboltede letmetalelementer, hertil
koldsvejsedes karrosseriet som var af glasfiber-armeret plastic.
Rammekonstruktionen havde lighedspunkter med f. ex. Panhard Dyna, og DKR
var, skønt ikke den første bil med glasfiber-karrosseri (Chevrolet
Corvette fra 1953), sandsynligvis den første 4-dørs sedan som anvendte
dette materiale. Affjedringen, hvis endelige udformning O. Ahlmann-Ohlsen
stod for, anvendte sammenbyggede skruefjedre og støddæmpere, som skulle
suppleres med progressivt virkende luftfjedre; fortil var
hjulophængningen uafhængig med dobbelte langsgående svingarme, bagtil
anvendtes et gennemgående akselrør. Der anvendtes hydrauliske Lockheed
bremser, og DKR havde forhjulstræk.
Motoren var af fabrikat Heinkel, og gearkassen ZF, begge
formodentlig lånt fra en Tempo varevogn. Det var en konventionel 4-cylindret
vandkølet rækkemotor med krumtappen i 3 hovedlejer - af interesse var
dog de halvkugleformede forbrændingsrum med V-stillede topventiler,
aktiveret af stødstænger fra en sideliggende knastaksel. Boring og
slaglængde var 70 x 71 mm, volumen 1092 ccm, kompression 7,0:1. Med én
Solex karburator udvikledes 45 bhk v. 4200 o/m.
Først blev der lavet en skalamodel af DK Plastic bilen.
|
|
En kilde nævner at bilen senere skulle udstyres med en dansk udviklet
dieselmotor.
DKR var en ganske stor bil, akselafstanden var 2750 mm og
længden nærmede sig 5 meter. Sporvidde 1380 mm, bredde 1800 mm og
højde 1580 mm. Takket være den anvendte konstruktionsmåde var
vægten dog holdt nede på ca. 1000 kg. Dækstørrelsen var 5,90x15,
og benzintanken rummede 50 liter. Topfarten
|
|
blev anslået til 120 kmt, benzinforbruget til 7-8
liter pr. 100 km.
Karrosseriet afspejlede tydeligt indflydelsen fra datidens
amerikanske biler, men med flere dengang usædvanlige træk.
Motorens placering foran forhjulene gav et betragteligt overhæng
fortil, og set forfra kunne DKR overfladisk minde om en Porsche 356,
bortset fra den beskedne åbning til køleren og luftindtaget til
karburato- |
|
|